Modeweken van start: “De shows zijn exclusiever dan ooit door corona”
© Prada FW20 - Imaxtree

Modeweken van start: “De shows zijn exclusiever dan ooit door corona”

Leestijd: 3 min

De New York Fashion Week is van start gegaan, het begin van vier modeweken. Hierna volgen Londen, Milaan en Parijs. De planning van dit seizoen lijkt haast normaal, maar niets is minder waar. "Het fenomeen van 5 keer per jaar collecties uitbrengen met grootse show - Pre-Fall, Cruise, etc. - lijkt ondertussen al achterhaald."

/

Eind juli voorspelden de organisatoren van de modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs nog dat alles weer normaal ging worden in september. Ondertussen weten we beter. Reizen tussen Europa, Azië en de Verenigde Staten blijft immers onmogelijk en massa-bijeenkomsten zijn vooralsnog in geen enkele modestad toegelaten. Back to normal is praktisch gezien onmogelijk, tot grote spijt van velen.

“Jason Wu op een dakterras in New York! Suzy thuis in Londen! Wat een ongewone manier om aan de vier showrondes te beginnen die door Covid-19 drastisch veranderd zijn”, schreeft de befaamde modejournaliste Suzy Menkes gisteren op Instagram. Ze bekeek de show van designer Jason Wu op haar laptop omwille van de coronamaatregelen. “Na jaren de set, het haar en de details van dichtbij te hebben kunnen zien, voel ik me bedrogen door deze filmpresentatie van de Lente/Zomer 20-21 collectie. De show must go on, daar heeft Jason me van kunnen overtuigen. Toch hoop ik volgend seizoen opnieuw present te zijn in Manhatten zelf.”

Dior SS21 – Imaxtree

/

Hybride modeweken

De voorbije maanden kregen journalisten, influencers en de rest van de modekaravaan al een voorproefje van de modeweken post-corona. Aan het begin van de zomervakantie vonden de mannenmodeweken nog volledig digitaal plaats. Enkele weken later hielden Dolce & Gabbana, Jacquemus en Etro al een show in openlucht met een bijzonder beperkte front row. Andere grote namen zoals Dior en Valentino hielden het bij een live te volgen spektakel zonder toeschouwers.

In augustus vond Copenhagen Fashion Week plaats. Met hier en daar een show of event in kleine groep, de rest online. “Hybride modeweken” zoals de New York Times het beschreef in een online artikel. Er werd volop geëxperimenteerd met de visuele presentaties, en we kunnen zelf bevestigen dat bijvoorbeeld de films van merken als Samsøe Samsøe en Baum und Pferdgarten best te smaken waren.

Eén probleem: het engagement op sociale media was teleurstellend laag. Door het grotendeels wegblijven van influencers, journalisten en stylisten leverden de presentaties en shows weinig buzz op. Een voorbeeld: uit een onderzoek van Tribe Dynamics bleek dat het bekende modemerk Ganni tussen 10-12 augustus € 53.187 verdiende aan mediawaarde (waarde aan publicaties in print, online en sociale media, nvdr.) terwijl dat in 2019 nog € 32.452,23 was. Dat doet meteen de vraag rijzen waarom je als merk nog een groots spektakel zou organiseren als het je weinig resonantie oplevert en inkopers die de collecties moeten kopen dat toch online van thuis doen.

Baum und Pferdgarten SS21

/

Onzeker en exclusief

De modemaand is ondertussen van start gegaan, toch is nog steeds veel onduidelijk. In New York vinden bijna alle shows digitaal plaats via het nieuwe platform Runway360. Verschillende grote namen zoals Marc Jacobs, Ralph Lauren, Coach, Michael Kors, Oscar de la Renta en The Row laten helemaal verstek gaan en slagen een seizoen over.

In Londen zijn er dertig merken, waaronder Victoria Beckham en Christopher Kane, die een fysieke show of presentatie organiseren. De 50 andere merken kiezen ook hier voor digitale presentaties. “Burberry ruilt Londen in voor het platteland en organiseert iets tussen een show en digitale presentatie in. Als shows plaatsvinden, is dat alleen voor een bijzonder beperkt publiek zodat de afstandsregels gehandhaafd kunnen blijven. Zo weet ik dat bijvoorbeeld Max Mara in Milaan van 800 zitjes naar 200 gaat. De shows zijn dus exclusiever dan ooit. Staanplaatsen zijn overal afgeschaft”, zegt Marie Claire’s moderedactrice Elspeth Jenkins.

Op de agenda van Cemera della Moda, de organisator van de modeweek in Milaan, staan nu 28 shows en 50 evenementen gepland. Onder andere Dolce & Gabbana, Marni, Giorgio Armani, Fendi en Versace hebben toegezegd op de catwalk te showen. Gucci, Jil Sander, Bottega Veneta en Moschino nemen niet deel. Het hoogtepunt wordt die week het debuut van landgenoot Raf Simons bij Prada. In verschillende steden ter wereld worden daarvoor kleinschalige privévertoningen georganiseerd. Momenteel kent ook Italië weer stijgende besmettingscijfers, het wordt dus afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.

Tenslotte is er nog Parijs. Daar zouden 25 merken presentaties op de catwalk geven en 53 labels een digitale show organiseren. Er wordt reikhalzend uitgekeken naar het debuut van de nieuwe creatief directeur Matthew M. Williams bij Givenchy. Verder valt ook hier vooral de afwezigheid van grote namen zoals Saint Laurent op. In de Franse hoofdstad is echter helemaal nog veel onzeker, aangezien het aantal coronabesmettingen er momenteel piekt. Voor de meeste landen is Parijs code rood en ook de regels voor evenementen zijn zopas weer verstrengd.

Gucci FW20 – Imaxtree

/

Zetje in de goede richting

“Ik denk dat corona het concept van modeweken voorgoed gaat veranderen. Shows gaan exclusiever blijven. Alles wordt weer kleinschaliger zonder veel spektakel en honderden genodigden. Veel merken zoals Gucci en Dries Van Noten hebben ook aangegeven effectief minder te gaan uitbrengen. Het fenomeen van 5 keer per jaar collecties uitbrengen met grootse show – Pre-Fall, Cruise, etc. – lijkt ondertussen al achterhaald. De wens om te veranderen was er al, corona heeft voor een zetje in de juiste richting gezorgd”, aldus Elspeth Jenkins.

Leer meer Marie Claire op: Kim Jones volgt Lagerfeld op bij Fendi, wie is hij? Hoe ziet de toekomst van jonge modemerken eruit post-corona? Modellen ondertekenen massaal petitie tegen onrealistische sample size. 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.