Bij een flink aantal ontwerpers doken er montuurloze, heel erg kleine of net door de sport- wereld geïnspireerde zonnebrillen op. Een voor- beeld is de samenwerking tussen het Belgische label Ester Manas en de Franse brillenfabrikant Jimmy Fairly, in première op Paris Fashion Week 24-25. Het resultaat van deze fusie? Het ‘Half-And-Half ’ montuur, een gelimiteerde editie geïnspireerd door de gelaagdheid van Esters zonnebril over die van haar man Balthazar, de andere helft van het crea- tieve duo Ester Manas.
Het ultieme cool
Bij Dior was het de Spaanse zangeres Rosalía die met haar intrigerende zwarte bril van het modehuis alle hoofden deed omdraaien. Toen de ‘Despechá’-zangeres immers voor foto’s poseerde, vroegen de fotografen of ze haar zonnebril af kon zetten. Hierop antwoordde ze dat die een integraal onderdeel van de look was. Het ultieme cool: als deze opvallende bril op het hoofd wordt gezet, verandert hij in een hoofdband.
Bij Fendi flirt de futuristische esthe- tiek met een couturebenadering. Ontworpen door Delfina Delettrez Fendi, artistiek directeur van Fendi-juwelen, worden de zonnebrillen getransformeerd in kostbare accessoires versierd met wit- goud en diamanten. Dankzij augmented reality en Thélios 3D-gezichtsscantechnologie kunnen klanten een montuur kiezen dat perfect bij hun gezicht past. Een resoluut avant-gardistisch ontwerp met een blik op de toekomst.