Deze merken hartje de oceaan
©

Deze merken hartje de oceaan

Leestijd: 2 min

Onze oceanen, bron van 50% van de zuurstof die we inademen en biotoop van 80% van alle levensvormen op onze planeet, staan fel onder druk. De gevolgen van overbevissing en vervuiling doen ons allemaal nadenken over hoe het beter kan. De volgende merken maken duurzamer leven alvast iets makkelijker… 

G-Star RAW

behoudoceanen_01

Wist je dat, iedere keer je een wasje draait, synthetische stoffen kleine deeltjes plastic loslaten die in de rivieren en oceanen terechtkomen? Zo laat een fleece vest (niet dat we die hebben natuurlijk…) 1 miljoen deeltjes los iedere keer het gewassen wordt, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. Samen met modemerk G-Star wil de stichting andere modehuizen, de textielindustrie en producenten van wasmachines bewust maken van het probleem en hen overtuigen het internationaal initiatief Ocean Clean Wash te ondersteunen zodat er aan oplossingen gewerkt kan worden. Een filter in de wasmachine bijvoorbeeld, of een verbetering van de weeftechnologie waardoor de deeltjes niet loslaten van het textiel.
G-Star wil met zijn collectie ‘RAW for the Oceans’ het goede voorbeeld geven en maakte als eerste denim van gerecycleerd plastic uit de oceaan. Daarbovenop streeft het merk ernaar 10% van zijn conventioneel polyester te vervangen door gerecycleerd materiaal, omdat alle kleine beetjes helpen.

Davidoff

behoudoceanen_02

Inspiratie voor de klassieker Cool Water vond Davidoff bij de oceaan. Aan de hand van een kortfilm  met ambassadeur Scott Eastwood (zoon van Clint) wil het merk mensen persoonlijk benaderen en hen stimuleren deel te nemen aan de internationale strandschoonmaakacties die deze zomer door Davidoff gepromoot worden. “Als individuen zijn we veel meer in staat de wereld te veranderen dan we denken,” zegt Scott. “Het begint bij één – één uur van jouw tijd, één dag, één stuk afval.”
Davidoff wil met het Love the Ocean-initiatief bijdragen aan het Pristine Seas Project van de National Geographic Society. Sinds 2012 zijn er met hun hulp reeds 5 maritieme gebieden beschermd, goed voor 1,7 miljoen vierkante kilometer ofwel 2,18% van de oceaan. De speciale Davidoff Cool Water Love The Ocean-edities (€ 39,18), zowel verkrijgbaar voor mannen als voor vrouwen, liggen deze zomer in de parfumerie. Iedere verkochte flacon helpt mee bij het beschermen van 10.000 vierkante meter oceaan.

Biotherm

Voor zijn producten gebruikt Biotherm Life Plankton™, een micro-organisme dat wordt gevonden in bronnen in de Franse Pyreneeën. Om terug te geven aan de wereld zet het merk zich uitvoerig in om zijn producten zo milieuvriendelijk te maken en doet het actief aan liefdadigheid. Verschillende limited edition-collecties brachten sinds 2012 reeds € 450.000 in het laatje voor zijn partner Mission Blue, een initiatief dat hoopt tegen 2020 tot 20% van de oceanen te restaureren en beschermen.
Het Aquasource Deep Serum (€ 40,90) bevat een hoge concentratie thermaal plankton voor een verbeterde huidkwaliteit.

O’Neill

o'neill

Ook O’Neill draagt zijn steentje bij: de boardshorts en t-shirts uit de O’Neill Blue-collectie zijn gemaakt uit plastic dat wederom uit de oceanen en van de stranden werd gehaald. Om de problematiek aan te kaarten trok het merk afgelopen lente de Amsterdamse straten op met een speciale recycleermachine die van het straatafval van voorbijgangers kleine surfplankjes in 3D printte (bekijk het filmpje hier). Daarnaast ging ambassadeur en Splendidzanger Pat Smith de uitdaging aan om tien dagen zonder plastic te leven, een social mediaverhaal dat 15.000 mensen heeft bereikt.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Biotherm, Davidoff, G-Star RAW, Milieu, O'Neill, Oceaan.