Kitsch in huis: more is more is het interieurmotto van de toekomst
© RV

Kitsch in huis: more is more is het interieurmotto van de toekomst

Door Elspeth Jenkins
Leestijd: 3 min

Het afgelopen jaar hebben we ons huis in alle hoeken en kanten herontdekt. Thuiszitten doet ons nadenken over ons interieur en vooral over de gezelligheid ervan. Enkele interieurtoppers sturen minimalisme de deur uit, en deinzen niet terug voor een kitsch behang in tijgerprint of gordijnstoffen met jungletaferelen.

More is more is het interieurmotto van de toekomst. Want elke crisis brengt verandering. Nu we thuis leven en werken (en dat blijft nog wel een tijdje zo) hebben we nood aan fun en kleur.

Kitsch is trendy

Een fantasierijke leefomgeving is een maquette van de mooie plaatsen en dingen die we voorlopig enkel in onze geest kunnen bezoeken: de palmbomen van Miami Beach, de exuberante salons van English manor houses, of de zwoele kleuren van de Medina in Marrakech. Maar in onze herinneringen en ons interieur leven ze voort. High end kitsch zit in de lift. Wie zijn neus ervoor ophaalt, is niet mee.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door House of Hackney (@houseofhackney)

/

‘House of Hackney’

Een merk dat het gemaakt heeft door de wereld in je huiskamer uit te nodigen, is het Londense House of Hackney. De Britse mode- en kunstwereld zweert bij een velletje behang, een kussen of lamp van dit eclectische label. Topmodel en stijlgoeroe Kate Moss liet haar Londense townhouse inrichten door HOH. En als Kate het doet, wil de rest van de wereld het ook.

RV

De muren en gordijnen van haar slaapkamer zijn bedekt in bamboeprint. Op haar nachtkastjes: een paar nachtlampen in de vorm van een ananas. En aan de voet van het antieke four-poster bed een keramieken vaas. Het geheim zit hem in de zorgvuldig uitgekozen meubels. Want wanneer je muren en ramen in overdrive gaan, wees je best zuinig met je meubels. Die zorgen immers voor de juiste touch en maken het verschil tussen boho chic en verzamelwoede.

/

Dromen van Gucci

Als er nog iemand een handje weg heeft van kitsch, dan zijn het de Italianen. En wie Italiaanse kitsch zegt, zegt Gucci. Sinds de aanstelling van creatief directeur Alessandro Michele kent het merk zijn eigen renaissance. Klassieke elementen uit de geschiedenis van het huis blijven en worden aangevuld met een kleurrijke wereld van 60’s rocksterlooks en oneindige kampreferenties.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Martina Mondadori (@martinamondadori)

De verkleedpartij waar wij al ons hele leven van dromen. Ook in je living. Want een aantal seizoenen geleden lanceerde Michele Gucci Décor: het interieurlabel van het huis om de collecties te complimenteren. Van servies tot zetels: de Gucci levensstijl is zo fantasierijk dat je nooit meer buiten wil komen. Betreden op eigen risico dus.

/

Zeg maar JP

Terwijl Kanye en Kim blijven dwepen bij hun steriele marmeren burcht van de hand van Axel Vervoordt, kijken wij naar ontwerper en interieurinrichter Jean-Philippe Demeyer. Gekend onder de roepnaam: JP. Eveneens een landgenoot die momenteel hoge toppen scheert in het buitenland, maar die zich wel aan de compleet andere kant van het cleane design spectrum bevindt. Zijn wereld is extravagant en boordevol ironie. Zijn motto luidt hoe meer hoe liever, maar altijd doordacht.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jean-Philippe Demeyer (@jpdemeyer)

Sleutelobjecten zijn allesbepalend in zijn visie. Krachtige, kleurrijke en sterk aanwezige elementen zoals zetels, beelden of stoelen maken een interieur. De moulure van een plint, met andere woorden de versiering in de overgang tussen de muren en het plafond, heeft hem naar eigen zeggen nooit echt geraakt. Een man met humor, die tongue in cheek elementen durft te implementeren in zijn werk.

Meest rijkelijke project

Momenteel werkt JP aan zijn meest exuberante project uit zijn carrière: de inrichting van een incave huis in een bergwand op een Grieks eiland. De ganse buitenwand zal betegeld worden in artisanale zeegroene tegels, waarvan sommige met oranje, bruine en paarse bollen. “Het koude, kille en strakke minimalisme is passé. Het is de tijd van natuurlijke materialen en lokale insteken. Ik hou persoonlijk van maximalistisch minimalisme; weinig objecten in een ruimte met een maximale aanwezigheid.”, aldus JP Demeyer.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jean-Philippe Demeyer (@jpdemeyer)

“Het woord kitsch wordt door mensen met zogezegde goede smaak gebruikt om een negatieve connotatie te geven aan stijlen die ze niet kennen of waar ze schrik voor hebben. Kunst kan kitsch zijn en kitsch is kunst. Schoonheid kan soms saai zijn, dus ik zou zeggen: leve de kitsch, want dat werkt inspirerend.”

/

Lees meer Marie Claire op: De interieurtrends die je in 2021 in huis wil halen; Hoe de pandemie ons interieur veranderd heeft; Laat je inspireren door deze mooie interieurs van plantenliefhebbers

 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Gucci, House of Hackney, JP Demeyer, Kitsch.