Ken jij de echte prijs van mode?
© instagram @alexayferrer #whomademyclothes

Ken jij de echte prijs van mode?

Door Manon Acke
Leestijd: 2 min

Gisteren, 24 april, was de startdag van de Fashion Revolution Week. Nog tot 30 april moedigt de sensibiliseringscampagne mensen wereldwijd aan om kledingmerken te laten stilstaan bij de vraag wie hun kleding daadwerkelijk gemaakt heeft. Met de hashtag #whomademyclothes ijvert de organisatie voor meer bewustwording rond het belang van transparantie in de mode-industrie.

Waarom een Fashion Revolution?

Op de lijst met de twintig rijkste mensen ter wereld staan zes CEO’s van kledingbedrijven. Een schril contrast met de 75 miljoen textielarbeiders die de kleding daadwerkelijk maken. Zij zijn vaak slachtoffer zijn van uitbuiting en verbale of fysieke mishandeling. Bovendien verdienen ze doorgaans amper genoeg geld om in hun basisbehoeftes te voldoen, laat staan voor hun familie te zorgen.

“Heb je er ooit al eens over nagedacht wie je kleding maakt?”, vraagt Fashion Revolution medeoprichtster Orsola de Castro. “Hoeveel de textielarbeiders verdienen en hoe hun leven eruitziet? Kledij legt een lange weg af vooraleer het in de winkel belandt. Ze gaat door de handen van katoenboeren, spinners, wevers, ververs en naaisters. Tachtig procent van hen zijn vrouwen tussen 18 en 24 jaar.”

Fashion Revolution Week in België

België is een van de 90 landen die actief betrokken zijn bij de Fashion Revolution beweging. Fashion Revolution België nodigt daarom iedereen uit om deel te nemen aan de campagne en mee te ijveren voor een transparante mode-industrie waarin textielarbeiders waardig worden behandeld.

Deelnemen aan de campagne kan door:

  • Een selfie te nemen waarin je je kledinglabel laat zien, het merk op sociale media te taggen en hen te vragen #whomademycothes.
  • Naar een kledingmerk te schrijven en hen te vragen wat ze concreet ondernemen om een eerlijk loon te betalen aan hun textielarbeiders. Een template kan je downloaden via fashionrevolution.org/letter.
  • Een postkaart te schrijven naar een beleidsmaker. Jouw stem telt, dus gebruik ze. Een template kan je downloaden via fashionrevolution.org/postcard.
  • Je te verzetten tegen wegwerpmode en een liefdesbrief te schrijven aan een kledingstuk dat veel voor je betekent en dat je nooit zal weggooien.
  • Deel te nemen aan de #haulternative challenge en je klerenkast te updaten zonder een nieuw kledingstuk te kopen. Dit kan door te up- of recyclen, of je kleding te swappen (met vrienden of tijdens events).
  • De online kalender via de website te checken en deel te nemen aan een of meerdere Fashion Revolution events.
  • Je kledingkast duurzaam in te richten. Dit kan door het kopen van eerlijke, duurzame kledingmerken (kleding gemaakt op een ethische manier) of tweedehands en vintage kleding te kopen.

Chloe Mikolajczak, Country Coordinator Fashion Revolution België, moedigt iedereen aan om deel uit te maken van de campagne. “De laatste jaren worden in België meer en meer initiatieven ondernomen voor een duurzamere en transparantere mode-industrie. Dit is een positieve ontwikkeling, maar er is nog steeds veel werk aan de winkel. Fashion Revolution Week is een unieke kans om samen heel luid en duidelijk aan de mode-industrie te stellen dat we genoeg hebben van wegwerpmode en klaar zijn voor mode die gemaakt wordt met respect voor mens én milieu.”

fashion revolution

Pers

Laurence Van Liedekerke De artikels van >

Dromer, denker. Wild van food en deco, maar woont zelf in een bouwwerf (ooit gaan we verven, echt waar). Heeft twee katten, twee kindjes, vingers die altijd willen schrijven en dagen die altijd te kort zijn.

Tags: Ethische mode, Fashion Revolution.