Jos Peeters is eigenaar van designwinkel Donum: “Door corona is plots iedereen bezig met interieur”
© Donum

Jos Peeters is eigenaar van designwinkel Donum: “Door corona is plots iedereen bezig met interieur”

Door Esther Marneffe
Leestijd: 4 min

Donum is de designzaak van Jos Peeters en Noëlla Vangeel. De Belgische winkel zal in de toekomst meer in gaan zetten op hun interieur-service en minder op retail. Wij spraken met mede-oprichter en eigenaar Jos Peeters over interieurtendenzen, de impact van Covid-19 op hun zaak en hun verhuis naar het historische pand van de Nationale Bank van België. 

/

Welke nieuwe tendenzen zien jullie in interieur sinds Covid-19?

“Meer en meer mensen besteden vandaag de dag veel aandacht aan hun interieur. Dit is waarschijnlijk corona-gerelateerd. Mensen zitten meer thuis en kijken bijgevolg kritischer naar hun interieur en willen meer comfort. Ik heb de indruk dat mensen zich sneller laten adviseren. Bij ons in de zaak zien we alleszins dat er steeds meer mensen komen voor advies. Waar men vroeger vaker zelf aan de slag ging of losse items kocht, zijn er vandaag de dag veel mensen die de hulp van interieurarchitecten en specialisten gaan opzoeken.”

Mensen werken nu meer dan ooit van thuis uit, zien jullie dit terug in de verkoop?

“Ja, mensen zijn op zoek naar of investeren inderdaad meer in kleine thuiswerkplekken. Een home office kan heel verschillend zijn. Het kunnen kleine dingen zijn: gewoon een goede bureaustoel doet vaak al wonderen. En het hangt natuurlijk af van hoe vaak je van thuis werkt. Een home office is vaak in combinatie met de rest van het interieur. Mensen willen geen afzonderlijke werkplek, ergens in een kamertje apart, maar geïntegreerd in hun interieur. Dat kan dus even goed gewoon in de leefruimte zijn.”

Lees ook: Binnenkijken in het extravagante huis van modefotograaf Armin Morbach in Hamburg

Zijn er interieurstijlen van vroeger die terugkomen?

“We zien een heropleving van de 70’s. Een aantal van onze fabrikanten, zoals Cassina en B&B Italia brengen stukken van vroeger terug en maken er dan een nieuwe editie van, aangepast aan deze tijd. De seventies is hier dé favoriet voor. Maar de klanten zijn er zelf ook naar op zoek. Dit is meestal een wisselwerking.”

/

Jullie hebben een interieurwinkel, maar ook een resem interieurarchitecten ter jullie beschikking. Waar zetten jullie het meest op in?

“Mensen willen begeleid worden bij de inrichting van hun huis. Dat is een belangrijke tendens van de laatste jaren. Wij zijn al 7 à 8 jaar bezig de omslag te maken van een pure retail gedreven winkel, waar mensen binnenkomen en iets kopen, naar een zaak die meer draait rond interieuradviezen. Onze klanten gaan vaker voor een totaalpakket. Dit kan gaan van een inrichting van één of enkele kamers of een appartement, tot een volledige renovatie.

Voor ons is dit alleen maar aan het versnellen. 10 jaar geleden kwam onze omzet voor 85% puur uit retail. Vandaag is dat nog 15 à 20%. Die ander 80% is nu projectgericht. Het is omzet die gerealiseerd wordt door onze eigen interieurarchitecten die met klanten aan tafel zitten en projecten uitwerken.”

Hoe beginnen jullie aan zo’n project?

“Als klanten bij ons binnenkomen, hebben ze steeds vaker al een idee van wat ze willen, een verlanglijstje zeg maar. Je begint natuurlijk altijd met een kennismakingsgesprek waar de interieurarchitecten achterhalen wat de stijl en wensen van de klant juist zijn en voor welke sfeer ze willen gaan. Wij staan met onze zaak niet voor één specifieke stijl, wij denken graag breed.

Een nieuw interieur begint niet altijd van nul af aan. Vaak hebben mensen al verschillende meubels waar ze waarde aan hechten. Het is dan de kunst om deze items mee te integreren in het interieur. Dit kan het proces soms moeilijker maken, maar het daagt de creativiteit van de interieurarchitect uit, en uitdagender betekent meestal ook leuker.”

Lees ook: De 7 interieurstijlen van 2021

“Afhankelijk van de situatie wordt er ook ter plaatse gegaan. We maken een aantal voorstellen aan de hand van plannen en visuele ontwerpen. Het is een traject dat de klant samen met de interieurarchitect aflegt en dat resulteert in een bepaald concept dat uitgevoerd zal worden.

Ik raad zeker aan dat klanten zo vroeg mogelijk bij ons binnenstappen. Op die manier kan de interieurarchitect alles mee volgen en helpen met beslissingen. Kleine details zoals waar de elektriciteitspunten zijn, kunnen wel eens goed van pas komen. Ook is het handig voor de interieurarchitect om de verhouding van het bouwplan te interpreteren tot het interieur later. Als de interieurarchitect kan samenwerken met de architect, krijg je meer een totaalproject.”

Donum

/

Welke impact heeft Covid-19 gehad op jullie zaak?

“Covid heeft op ons, net zoals op iedereen, een grote impact gehad. Deze impact was vooral zakelijk. We zijn vorig jaar in totaal 2,5 maand gesloten geweest en dan verlies je natuurlijk omzet. Dit is voor een stukje wel opgevangen door de periode wanneer we dan wel weer open mochten. Gelukkig is corona voor onze sector niet zo streng geweest. De interieursector in het algemeen heeft het goed gedaan, omdat mensen veel aandacht zijn gaan besteden aan wonen. De omzet die we verloren, werd dus deels gecompenseerd.

Langs de andere kant heeft de lockdown ons ook doen nadenken over de manier waarop we onze zaak in de toekomst gaan aanpakken. Voor ons was het duidelijk dat we het traject waar we al op zaten, namelijk de zaak veranderen van een pure retail naar een meer projectgedreven organisatie, moesten versnellen en meer moesten inzetten op het advies van onze interieurarchitecten. Hier proberen we nu nog meer op te focussen.

De opmars van e-commerce speelt hierbij ook een grote rol. Online shoppen was al populair, maar sinds de lockdowns is het fenomeen helemaal wijdverspreid ingebakken. De dingen die mensen online kunnen kopen, zijn minder interessant om in een winkel te verkopen. Wij proberen daarop te anticiperen door de toegevoegde waarde van onze interieurarchitecten meer aan te bieden.”

Lees meer: Shopping: fris je terras op voor de zomer

/

Wat heeft de toekomst nog in petto voor Donum?

Donum

De belangrijkste vragen die we onszelf vorig jaar stelden waren: “Zitten we hier wel op de juiste locatie?” en “Is onze winkel nog het juiste uithangbord naar potentiële klanten?” We hebben momenteel een heel grote zaak met een grote etalage. Het is een dure locatie waar we veel passage hebben. Maar is dat wel nodig? Vorig jaar besloten we om in het najaar naar een nieuwe locatie te verhuizen, in het gebouw van de Nationale Bank van België.

Dit historische gebouw is een van de meest indrukwekkende panden van Antwerpen. Hier hebben we geen grote etalages, maar kunnen we wel beter onze service aanbieden. Mensen kunnen op een rustige en betere manier een afspraak maken en samenzitten met onze interieurarchitecten. Dat is een belangrijke beslissing geweest die we mede door Covid genomen hebben en die de toekomst van onze zaak zal gaan schetsen.

Donum verhuist vanaf mei naar een voorlopige locatie: Hopland 47. Vanaf de herfst is hun nieuwe adres Frankrijklei 164, Antwerpen open.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Donum, Interieur.