Sinds de lancering in 1997 is het Elixir Beauté van Caudalie uitgegroeid tot een cultproduct dat je in de badkamers en toilettasjes van celebs, beautyblogsters -en journalistes en backstage tijdens shoots en defilés wereldwijd vindt. De gezichtsspray met benzoëhars, mirre, rozemarijn, melisse, pepermunt en druivenpulp is gebaseerd op het jeugdelixir dat de koningin van Hongarije in de zestiende eeuw gebruikte, en geeft je huid een boost.
Deze herfst stopt het Franse beautymerk zijn bestseller opnieuw in een designerjasje. De keuze viel op de jonge Amerikaanse designer Jason Wu die hecht samenwerkte met oprichtster Mathilde Thomas. Een gesprek.
Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
Mathilde Thomas: “Jason is een trouwe klant van onze Spa in het Plazahotel in New York. Hij is een grote fan van onze Vinotherapie-verzorging, onze producten en vooral van het Schoonheidselixir. Dat stelt hij altijd backstage ter beschikking aan zijn make-upartiesten tijdens zijn defilés. Zo hebben we elkaar ontmoet. Toen ik zijn werk ontdekte, werd ik meteen verliefd op zijn stijl. Ik dacht dus spontaan aan hem voor de aankleding van het Schoonheidselixir.”
Jason Wu: “Een paar jaar geleden werd ik in het kader van het MET Gala uitgenodigd in de Vinotherapie Spa van Caudalie in het Plaza. Ik was meteen weg van de Caudalieproducten. Mathilde besteedt enorm veel aandacht aan details, ik vind haar creaties top. Ik heb haar voor het eerst in de Spa ontmoet en we konden het meteen goed met elkaar vinden. Ze heeft me toen verteld over haar inspiratiebron voor het merk en we hebben ons verhaal aan elkaar verteld. Mijn moeder heeft mijn beroepskeuze rechtstreeks beïnvloed. Voor Mathilde vormde de wijngaard van haar familie in Bordeaux de bakermat van Caudalie.”
Wat was het idee achter deze Collectors Edition?
Wu: “Elk detail van het Schoonheidselixir werd zorgvuldig uitgewerkt, zoals het hoort voor een luxeproduct. Toen ik nadacht over hoe we de flacon zouden aankleden, heb ik me ingebeeld hoe ik een Jason Wu-vrouw zou kleden: verfijnd en gesofisticeerd. De kant van het huis is het stokpaardje van mijn lente/zomercollectie 2016. Ik besloot dan ook kant te gebruiken voor de flacon van het Schoonheidselixir. We hebben met vijf verschillende geborduurde kantsoorten gewerkt, met één enkel stuk als resultaat. Elke kantsoort is handgemaakt en uiterst delicaat. Ik vind dat dit stuk echt symbool staat voor de knowhow en schoonheid van beide merken. Het patroon werd volledig met de hand hertekend om de flacon een gepersonaliseerd logo aan te meten dat de synergie tussen beide merken belichaamt.”
Thomas: “Aangezien Jasons showroom op een boogscheut ligt van de Caudaliekantoren in New York, hebben we elkaar kunnen ontmoeten om het ontwerp te bespreken. Ik was echt geïnspireerd door de buitengewone finesse van het kantwerk dat hij voor zijn lente/zomercollectie 2016 ontwierp. We wisten meteen dat dit prachtig zou staan op de flacon. Voor het ontwerp van de dop kozen we voor emblematisch goud, een knipoog naar de Dianetas van Jason. Het resultaat? Een luxueuze en geraffineerde flacon die de ziel van de modewereld perfect weergeeft.”
Hoe gebruik je zelf het Schoonheidselixir?
Wu: “Ik herinner me de eerste keer dat ik het heb gebruikt nog heel goed. Een vriend had me voor kerst een flacon cadeau gedaan en ik was meteen onder de indruk van de energie van dit product. Ik verstuif het één keer ’s morgens na het douchen en daarna de hele dag door om me te verfrissen. De lichte muntgeur is ideaal om je de hele dag door een fris gevoel te geven en zorgt voor een hernieuwde energieboost zodra je het verstuift, zeker wanneer ik mijn defilés voorbereid.”
Thomas: “Ik gebruik het al van vóór de lancering. Ik breng het ’s ochtends aan, maar ook wanneer ik het vliegtuig neem. Ik heb thuis een grote flacon staan en in mijn tas zit altijd een kleintje. Ik moet het elixir tot wel twintig keer per dag verstuiven!”
Het Jason Wu for Caudalie Elixir Beauté kost € 12,80 voor 30 ml en € 37 voor 100 ml en is vanaf 15 augustus beschikbaar op de webshop.