INTERVIEW: Ons gesprek met Andrew van MALIN+GOETZ
© Instagram @malinandgoetz

INTERVIEW: Ons gesprek met Andrew van MALIN+GOETZ

Door Shani Maes
Leestijd: 3 min

MALIN+GOETZ zag 14 jaar geleden het levenslicht in New York. Het merk werd opgericht door Andrew Goetz en zijn levenspartner Matthew Malin en focust voornamelijk op een eenvoudige huidverzorging voor vrouwen én mannen . De producten worden dan ook gemaakt met natuurlijke ingrediënten en zonder artificiële toevoegingen die kunnen irriteren. Wij spraken met Andrew Goetz naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Advanced Renewal Cream.

Voor de mensen die Malin + Goetz nog niet kennen, waarvoor staat het merk? 

Andrew: “We willen onze klanten een goede huidverzorging bieden die niet veel tijd kost. Tijd is de grootste luxe, dus breng ik geen producten op de markt die bestaan uit verschillende stappen. Ik hou het makkelijk, dat is ook het concept waar we 14 jaar geleden mee begonnen.”

Wat maakt de producten uniek? 

“Onze producten zijn voor zowel mannen als vrouwen en we houden rekening met een gevoelige huid, terwijl maar weinig andere merken daarop focussen. Daarnaast zijn we heel transparant over alles: we beloven niet te veel en stellen daardoor ook niet teleur.”

“Als je onze winkels bezoekt, krijg je goede service en voelt het niet aan als een keten. Dit komt omdat we voor elke winkel een andere architect onder de arm hebben genomen. In de winkels krijgen onze klanten ook de correcte informatie bij de producten, wat heel belangrijk is.”

Alle producten zijn inderdaad voor mannen én vrouwen; vanwaar die keuze? 

“Hoewel we onze producten voornamelijk voor vrouwen ontwikkelen, willen we ze ook zelf kunnen gebruiken. Er is geen groot verschil tussen de huid van een man en een vrouw. Ik vergelijk het graag met iets bestellen op restaurant. Het is toch ook niet zo dat een man alleen vlees van een mannelijk dier mag eten en een vrouw van een vrouwelijk dier? Ik vind dat net hetzelfde bij huidverzorging.”

Waarom kiezen jullie voor een apothekers look-and-feel voor de producten? 

“Ik wilde iets klassieks nemen en het modern maken. De vormgeving van onze producten moest zowel mannen als vrouwen aanspreken. Matthew en ik zijn natuurlijk geen dokters of apothekers, maar we wilden het product serieus houden, universeel. Door deze look ziet het er heel klinisch uit, maar daardoor ook heel professioneel.”

De Advanced Renewal Cream is een toevoeging aan de Advanced Skincare collectie die al bestaat uit een oogcrème en olie. Waarom nu een crème? 

“De olie is een goed product om te hydrateren, terwijl de crème nog een stap verder gaat. Hij is veel rijker en zorgt ervoor dat de huid minder snel veroudert. We vonden vooral zelf dat deze crème nog miste in de collectie. Trends volgen we absoluut niet, we doen ons eigen ding. Als het dus niet in het DNA van ons merk past, doen we het niet.”

Waarom gebruiken jullie geen parfum in jullie producten? 

“Parfum kan irriterend zijn voor de huid, zeker wanneer je een kwetsbare huid hebt. Het is natuurlijk ook makkelijker om een product aan zowel mannen als vrouwen te verkopen wanneer er geen bepaalde geur aan zit. Toch gaat het vooral over de kwaliteit en effectiviteit van het product. Parfum is daarvoor niet noodzakelijk en dus hebben we het weggelaten.”

Hoe belangrijk is de geur en textuur van jullie producten? 

“Ik vind dat enorm belangrijk, want de geur en textuur zijn de eerste indrukken die mensen hebben van een product voordat ze het op de huid aanbrengen. We werken ook heel hard om luxueuze en smeuïge texturen te creëren. Als je een plakkerige crème moet aanbrengen, zal je nadien onmiddellijk je handen willen wassen en dan was je het product er opnieuw af. Dat is het laatste wat we willen.”

Jullie werken met natuurlijke ingrediënten. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie? 

“Duurzaamheid is heel belangrijk, maar ook heel moeilijk. We produceren alles lokaal, in een straal van maximum 100 kilometer rond New York. We werken ook samen met fabrieken die gerecycleerd plastic gebruiken. Er is volgens ons nog geen manier om 100% duurzaam te werken en geen enkele ecologische voetafdruk na te laten, maar we zijn er wel altijd naar op zoek. We proberen zo groen mogelijk te zijn.”


De producten van MALIN+GOETZ zijn onder andere te koop bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel en YOUR in Antwerpen. Meer info over MALIN+GOETZ vind je op www.malinandgoetz.eu.

Meer lezen over natuurlijke huidverzorging? Check dan ook 5x must have plantaardige olie en hoe je hem moet gebruiken.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Apothekersfles, Huidverzorging, Malin + Goetz, New york, Skincare.