“Klompen zijn voor mij pure nostalgie. Eind jaren 70 en begin jaren 80 was ik als tiener geobsedeerd door de hippie-beweging en klompen maakten onomstotelijk deel uit van het uniform van die tijd”, vertelt styliste Christine Van Laer als we naar haar mening polsen over de comeback van de klomp. “Toen droeg ik er in bordeaux met bloemenpatroon. Nu zou ik voor een chique versie gaan zoals de naturel leren exemplaren die we vorig jaar bij Hermès zagen.”
Laatstgenoemde maakte misschien wel de meest populaire en elegante klompen van dat seizoen, we omschreven ze in ons maartnummer van 2021 als “de mooiste schoenen van het jaar”, maar de eerste waren ze niet. Gucci had in 2016 al klompen in de collectie zitten en onze fashion director Elspeth Jenkins tikte recent een paar van Chanel uit de lente-zomercollectie 2010 op de kop via Vestiaire Collective. Wijlen Karl Lagerfeld zette toen als showlocatie een boerderij met erf neer in het Grand Palais in Parijs en alle modellen droegen klompen aan hun voeten.
Is de klomp een Nederlandse ontdekking?
Niemand weet hoe oud de klassieke klomp in hout is, maar in Japan is hij al in de 13de eeuw gespot. Waarom juist Nederland bekend is geworden als klompenland is niet duidelijk. Kenners denken dat hij oorspronkelijk uit Noord-Frankrijk komt, waar de klomp net zo veel gedragen werd als in Nederland en België. Doordat hout vergaat in de grond, zijn er nog weinig originele klompen over. Wat alleszins vaststaat, is dat hij doorheen de geschiedenis vele verschijningsvormen kende. Van de 19de-eeuwse varianten van melkveehouders tot die in schilderijen van Van Gogh en de modellen met vlammen die de zangers van Abba droegen.
Wat een klomp definieert, is evenmin eenduidig: is het de houten plateauzool, meestal met leren bovenkant? Of misschien is het de brede gesloten voorkant en de open hiel? Birkenstock beschouwt zijn Boston-model – een platte slipper die alomtegenwoordig is sinds de lockdowns – als een klomp, en bracht onlangs de vilten en suède Tokio-variant uit in
samenwerking met Dior. Bottega Veneta’s razend populaire rubberen Paddle-clogs doen eerder denken aan schoenen om in te tuinieren, weliswaar in snoepkleuren en voor de lente-
zomer 2022 met flinke hak onder. Terwijl de zogenaamde ‘loafer mules’ van JW Anderson met hun reusachtige gouden schakelketting ook wel iets van klompen hebben.
Gemengde reputatie
Klompen hebben zeker een gemengde reputatie. Voor styliste Christine Van Laer zijn ze “zowel stoer als elegant”; voor anderen zijn ze lomp en functioneel, uitsluitend te dragen in de keuken in combinatie met een hygiënisch haarnetje en schort. Christian Louboutin, hofleverancier van de sexy stiletto’s met rode zool, verklaarde ooit: “Ik haat het concept van de klomp! Het is nep, het is lelijk en het is niet eens comfortabel.” Veel stijlen zitten inderdaad niet goed. Met zijn zware houten zool kan de klassieke klomp immers net zo ongemakkelijk aanvoelen als Vlaams Belang dat voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen pleit. En hoewel het concept van een it-schoen een beetje gedateerd aanvoelt, een beetje te veel Sex and the City, zijn klompen alsnog goed op weg om de populairste schoen van het moment te worden.
Lyst, de zoekmachine voor mode-items, signaleerde begin dit jaar dat de consument 124 procent vaker zocht op de term klomp dan het kwartaal ervoor, met als grote favoriet de Thalieklomp van de Franse ontwerpster Isabel Marant. Een vrij klassiek model waarvoor het Duitse Softclox, gespecialiseerd in modieuze klompen, een nieuwe flexibele zool ontwikkelde. Andere luxemerken zoals Chloé, Louis Vuitton en Celine gaven ondertussen allemaal hun eigen draai aan de klomp. Betaalbare versies zijn er ook genoeg, bij ketens als Arket of bij medische merken Scholl en Sanita.
Waarom zo populair?
Waaraan dankt de klomp zijn huidige populariteit? De grote stimulus achter de klomp-revival is covid-19, dat thuiswerkers massaal deed kiezen voor comfort en amper deed malen om elegantie. We trokken terug vaker de natuur in, en laat de klomp net de belichaming zijn van het verlangen naar een authentiek leven op het platteland, ver van het hectische bestaan in de grote stad. Met die tendens in het achterhoofd, lanceerde het Amsterdamse duo Robert Pans en Felix Koopmans recent hun uniseks modelabel Sine & Cosine, met een ode
aan de klomp als debuutcollectie.
De Hannes Clog is een herinterpretatie van het klassieke houten schoeisel in drie uitvoeringen; cow black, milk white en tulip orange, elk vervaardigd in hoogwaardig Europees kalfsleer. “We brachten onze jeugd door in kleine Nederlandse boerendorpjes, en hoewel Amsterdam ons meteen in de armen sloot, misten we tegelijk de nuchterheid van de Hollandse boerenmentaliteit. Dat gemis stak extra de kop op tijdens de lockdowns en daarom besloten we in 2020 om er onze persoonlijke missie van te maken om de klomp terug het straatbeeld in te krijgen”, aldus de heren.
“Met Sine & Cosine willen we de mindset van onze voorouders transponeren naar de stad, en de hedendaagse stedeling op aloude, ongedwongen wijze door het stadsleven gidsen.” Tel daar ten slotte nog bij dat de klomp een feministische schoen is omdat ze de stereotiepe opvattingen over wat aantrekkelijk is, ondermijnt. Klompen draag je voor jezelf, niet voor iemand anders. Wat ze extra relevant maken in de heersende zeitgeist. Niet te breken, die klomp.
Shop hieronder onze 7 favoriete klompen van het moment.