Frankrijk wil kledingverspilling aanpakken door fast fashion te verbieden
©

Frankrijk wil kledingverspilling aanpakken door fast fashion te verbieden

Door Teneal Zuvela  & Valérie-Sophie Briers
Leestijd: 3 min

Vorige maand keurde het Franse tweekamerparlement (Assemblée nationale) unaniem een wetsvoorstel goed met als doel fast fashion te verminderen. Als dit wetsvoorstel wordt goedgekeurd door de senaat, zal Frankrijk het eerste land ter wereld zijn dat wetgeving invoert tegen fast fashion. Deze wetgeving is gericht op het aanpakken van de verwoestende impact ervan.

/

Als een land dat bekend staat om zijn luxemerken zoals Chanel, Dior en Louis Vuitton, heeft Frankrijk niet alleen te maken met de ernstige milieu-implicaties van fast fashion. Maar ook met economische en culturele uitdagingen door de aantrekkingskracht van de goedkope, grootschalig geproduceerde producten.

Het wetsvoorstel stelt dat de verschuiving van de kledingsector naar fast fashion, met hogere volumes en lagere prijzen, het koopgedrag van consumenten beïnvloedt door impulsaankopen en een constante behoefte aan vernieuwing te stimuleren. Dit met alle milieu-, sociale en economische gevolgen van dien.

De “kill bill” komt snel na de lancering van een herstelprogramma dat Fransen aanmoedigt om hun kledingstukken te repareren in plaats van weg te gooien. Vorig jaar investeerde de Franse overheid 154 miljoen euro in dit initiatief, waarbij consumenten tot 25 euro per gerepareerd item vergoed werden.

De Franse minister van Milieu, Christophe Béchu, prijst het nieuwe wetsvoorstel als “een grote stap voorwaarts”. Béchu voegde eraan toe dat de maatregel een belangrijke stap is om de milieu-impact van de textielsector te verminderen. Maar wat betekent dit wetsvoorstel eigenlijk? Zal je nog steeds gewoon bij Zara op de Champs-Élysées kunnen winkelen? Hieronder leggen we alles uit wat je moet weten over het ‘verbod’ op fast fashion in Frankrijk.

Lees ook: Nieuwe documentaire onthult wantoestanden in Chinese fabrieken van Shein

/

Wat houdt het verbod juist in?

Hoewel mensen het wetsvoorstel beschrijven als een ‘verbod’ op fast fashion, is de exacte betekenis ervan iets ingewikkelder. In essentie zal het de productie of verkoop van fast fashion in Frankrijk niet stoppen. Het doel is eerder om wetgeving in te voeren die consumenten ontmoedigt om het te kopen en merken om er niet te veel van te produceren en te verkopen.

Concreet omvat het wetsvoorstel een aantal maatregelen. Allereerst, een volledig verbod op reclame voor fast fashion merken. Daarnaast voert men een milieuheffing van €5 in op elk geproduceerd item. Deze heffing zal geleidelijk toenemen tot €10 tegen 2030, waardoor het voor bedrijven duurder wordt om goedkope fast fashion te produceren en verkopen.

Belangrijk is dat de heffing niet meer dan 50% van de prijs van het item mag bedragen. Voor stukken met een lagere prijs zal dus ook de heffing lager zijn. Men zal het geld van de heffing gebruiken om meer duurzame en milieuvriendelijke merken te ondersteunen bij het maken van producten.

Daarnaast bepaalt het wetsvoorstel dat merken, zoals Shein en Temu, verplicht zullen zijn om duidelijk zichtbare berichten over de milieu-impact van hun producten op hun websites te plaatsen. Ze moeten ook hun klanten aanmoedigen om items te recyclen. Als merken niet voldoen, moeten ze een boete die oploopt tot €15.000 betalen.

/

Wat is nu écht fast fashion?

Over het algemeen beschouwt men fast fashion als kleding die snel en in grote hoeveelheden wordt geproduceerd. Vaak is dit een reactie op de laatste modetrends. Deze items zijn doorgaans goedkoop om te produceren, betaalbaar om te kopen en van lage kwaliteit. Het versterkt een mentaliteit van overmatige consumptie doordat het consumenten voortdurend een veranderende garderobe van nieuwe, goedkope items biedt. Dit laat lage lonen voor textielarbeiders en nadelige gevolgen voor het milieu achter.

Frankrijks nieuwe wetsvoorstel richt zich specifiek op ultra-fast fashion merken zoals Shein en Temu, maar zal invloed hebben op alle modemerken die schuldig zijn aan bovenstaande praktijken. 

Het land zal een nieuw eco-puntensysteem gebruiken om modebedrijven te evalueren. Dit systeem zal bepalen welke merken worden getroffen. Het zal helpen bij het identificeren van merken die bijdragen aan de problemen veroorzaakt door fast fashion en zal een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van meer duurzame praktijken binnen de industrie.

/

Hoe reageren fast fashion merken op het wetsvoorstel?

Het lijkt erop dat fast fashion merken niet bepaald enthousiast zijn over het nieuwe wetsvoorstel. Shein, een ultra-fast fashion bedrijf uit China, verklaarde volgens de BBC dat het wetsvoorstel “de koopkracht van Franse consumenten zal verslechteren”. Ze voegden eraan toe dat de consumenten nu al de impact van de kosten van levensonderhoud voelen.

Een woordvoerder van het Chinese bedrijf Temu heeft aan de BBC laten weten dat hun merk de belangrijke milieukwesties erkent. Dit gebeurt in reactie op de voorgestelde Franse wetgeving. Ze benadrukten dat ze zichzelf niet beschouwen als een fast fashion bedrijf. Dit komt doordat ze een marktplaats zijn en niet hun eigen producten produceren.

Voordat het wetsvoorstel wet wordt, moet het nog naar de senaat voor de laatste stemming.

Lees ook: Ontdek verschillende manieren om je ecocheques te besteden

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Fast fashion, Frankrijk, Milieu.