In tegenstelling tot Black Friday focust Green Friday zich op minder consumptie, kwaliteit en vooral bewust kopen. Sommige van onderstaande merken doen dat door hun webshop op vrijdag 25 november 2022 juist te sluiten als tegenreactie of door 100% van de opbrengst te doneren aan goede doelen. Ontdek hier welke Belgische labels een tegengewicht vormen voor de overconsumptie. Let’s make Friday Green again.
WOLVIS
Mooie ontwerpen, lokaal gemaakt en van hoge kwaliteit, dat kan niet gratis zijn. Met de snel stijgende productiekosten wil het Belgische breigoedlabel WOLVIS dat extra in de kijker zetten, door aanstaande vrijdag geen kortingen aan te bieden maar net hun prijzen te verhogen op Black Friday.
Als dank voor alle trouwe klanten voegen ze bij elke aankoop wel een geborduurde art patch toe, gemaakt door kunstenares Francesca van Haverbeke. Je kan de patch gebruiken om gaten in je sjaal, hoed, sok,… te bedekken of om je kledingstuk unieker te maken. Voor Wolvis is de meest duurzame manier om kleding te gebruiken om het te repareren als het kapot is.
Meer info op de website.
CÎME
Een bedrijf runnen gaat niet enkel om zoveel mogelijk producten te verkopen. Bij CÎME hebben ze een hoger doel. Het hele jaar door schenkt het Belgische skincare merk voor elk verkocht product een deel van de opbrengst aan hun ‘Little Doctors’ project in Nepal, waar ze de opvoeding van kinderen ondersteunen.
In het weekend van Black Friday gaan ze nog verder en schenken ze 100% van de opbrengst van de via Blabloom verkochte producten aan hun ‘Little Doctors’.
Orta
Ook het Belgische merk Orta blijft trouw aan zijn waarden en doet mee aan Green Friday. De website zal uitzonderlijk op die dag offline gaan. Het hele jaar door streven zij maar één doel na en dat is verantwoorde kleding aanbieden die gemaakt is in Frankrijk en Portugal. Orta wilt de volgende boodschap meegeven: “Consuminder, koop beter en vooral… koop bewust!”
Lees ook: Opération Chaussettes verzamelt opnieuw warme kleren voor mensen in nood
Ardennes étape
Op 25 november 2022 doet Ardennes-étape voor het eerst mee aan Black Friday. Maar dan wel op hun manier, want op die dag wil het platform voor de verhuur van vakantiewoningen in de Ardennen zijn volledige dagwinst schenken aan de Belgische vereniging Natagora. Ardennes-étape wil op die manier bijdragen tot het herstel en het behoud van de biodiversiteit in de regio. Het is een lang, ambitieus en prijzig initiatief, maar wel een waar het bedrijf helemaal achter staat.
Xandres
Voor de tweede keer op rij durft Xandres te rebelleren tegen de hoogdag van overconsumptie en daar gaat het merk dit jaar zelfs nog een stap verder in. Op Black Friday sluit het merk uitzonderlijk de webshop en alle winkels. Bovendien kunnen klanten in aanloop naar Green Friday hun oude items binnenbrengen, die Xandres gratis voor hen herstelt. Een boodschap die van een zwarte dag net een opportuniteit maakt om stil te staan bij wat we wél hebben, en dat te koesteren.
Komrads
Komrads verkoopt dit jaar geen schoenen op Black Friday. Het Belgische sneakermerk biedt alleen gerecycleerde vuilniszakken en handschoenen aan. Zo willen ze hun klanten inspireren om afval van straat, strand, bos, … op te ruimen en bewuster aankopen te doen.