De Métiers d’Art-collectie wordt één keer per jaar uitgebracht als ode aan de ambacht en het uitzonderlijke vakmanschap van de verschillende ateliers waarmee Chanel samenwerkt. De handgemaakte lijn wordt traditioneel aan het einde van het jaar geschowd, na de prêt-a-porter, Haute Couture én cruise shows van het modehuis.
Lees ook: 15 weetjes over het iconische Chanel N°5 parfum
Waar de eerste Métiers d’Art-show in 2002 plaatsvond in het haute couture atelier van Chanel in Parijs, reisde het spektakel daarna de wereld rond. Van Tokio en Shanghai tot Bombay en Moskou, hoe exotischer en spectaculairder, hoe beter was het motto van wijlen Karl Lagerfeld. Na zijn overlijden trok de nieuwe creatief directeur van het huis Virginie Viard terug naar Parijs vorig jaar, om nu opnieuw voor een locatie in Frankrijk te kiezen. Al hebben de Covid-19-restricties daar uiteraard ook mee te maken.
De show vond plaats in Château de Chenonceau
Virginie Viard koos het Kasteel van Chenonceau uit als locatie voor de Métiers d’Art-show. Het kasteel dateert van 1432, werd gebouwd door Jean II Marques en is een van de meest bijzondere kastelen in de Loirevallei omdat het over het water van de rivier de Cher ligt. In de video lopen de modellen als heuse jonkvrouwen over de ophaalbrug van het kasteel, de sfeer was ronduit magisch. Op actrice Kristen Stewart na was er geen publiek aanwezig, wat het mystieke en feeërieke karakter van de locatie extra in de verf zette.
Virginie Viard bracht een ode aan de vrouwelijke bewoners van het kasteel
Het Kasteel van Chenonceau staat ook wel bekend als het Château des Dames – het Dameskasteel – omwille van de vele vrouwelijke bewoners zoals Diane de Poitiers en Catharina de’ Medici. “We weten niet of Coco rechtstreeks door de Medici geïnspireerd was, al is de krans groot omdat ze vrouwen uit de Renaissance zo bewonderde. Haar voorliefde voor kant en de esthetiek van bepaalde juwelen komen daaruit voort. Diep van binnen, maakt het kasteel deel uit van Chanel’s geschiedenis”, aldus Virginie Viard.
Viard liet zich alleszins overduidelijk inspireren door de invloedrijke bewoners van het kasteel. Zo was er veel zwart in de collectie te zien omdat de’ Medici zich tot aan haar dood hulde in zwart na het overlijden van haar man Hendrik II van Frankrijk. De stuks met zwart-witte ruiten werden dan weer geïnspireerd door de tegelvloer in de gangen van het kasteel.
Dit vond Marie Claire’s fashion editor Elspeth Jenkins ervan
Elspeth Jenkins: “De frisse wind die door het huis waait sinds de aanstelling van Virginie Viard zet zich ook door in deze collectie. Chanel klassiekers als de pied-de-poule worden in een moderne versie gestoken en vergezeld van jeugdige statements als playsuits in tweed (een trademark van Viard) en bloemenprints op denim.
Lees ook: Eerste overzichtstentoonstelling over Coco Chanel opent in Parijs
Een romantische touch, helemaal in lijn met de geschiedenis van Chateau Chenonceau. Een Renaissance slot dat uit liefde werd geschonken aan Diane de Poitiers, de minnares van koning Henri II. De collectie gaf mij hetzelfde gevoel als de ‘Opéras Ballets Russes’ collectie van Yves Saint Laurent uit 1976, gekenmerkt door lange silhouetten en vernieuwende snits. Een hommage aan vervlogen tijden die bij momenten misschien ook beter was dan het origineel.”
De Chanel-legging
De vele leggings in de collectie zijn een knipoog naar het huidige tijdperk van thuiswerken en comfort. Viard zou Viard niet zijn, als ze de huidige zeitgeist immers niet zou verwerken in haar werk. Al refereert het wederom ook naar de vrouwen uit de Franse geschiedenis die in de Renaissance vaak speelden met laagjes. De Chanel-legging was te zien in roze, grijze en felblauwe uitvoeringen en werd gecombineerd met korte minirokjes én avondjurken.