Op 5 mei 1921 komt de klassieker voor het eerst op de markt: Chanel N°5 Parfum is een creatie van Gabrielle Chanel, de oprichtster van het Franse modehuis Chanel. Ze vindt namelijk dat haar Maison een bijpassende luxegeur nodig had. Het idee: de essentie van een moderne en vrijgevochten vrouw vastleggen in één geur. Chanel is niet het eerste couturehuis dat een eigen geur laat creëren – Paul Poiret was de eerste in 1911 en Maurice Babani de tweede in 1919 – maar Gabrielle is wel de eerste vrouwelijke couturier die een geur laat maken voor haar modehuis.
Chanel N°5
Ze creëert Chanel N°5 met neus Ernest Beaux, een gerenommeerde parfumeur die geuren samenstelt voor Russische tsaren. Gabrielle wil geen eenvoudige rozengeur noch meiklokjes in een flesje, zoals in die tijd populair was. De eigenzinnige ontwerpster, met een oog voor detail en perfectie en een neus voor business, wil een parfum dat ontworpen wordt, net als haar handgemaakte kledingstuks.
Lees ook: 15 weetjes over het iconische Chanel N°5 parfum.
Beaux presenteert 10 verschillende geuren, Gabrielle kiest staaltje nummer 5 uit (5 is sinds kinds af aan haar lievelings- en geluksgetal). Beaux bedenkt een moderne, complexe en innoverende geur. Voor het parfum gebruikt hij voor de eerste keer ooit synthetische moleculen – aldehyden – om de geur gelaagdheid te geven en de natuurlijke florale noten op te peppen. Hij gebruikt 80 ingrediënten waaronder ylang ylang, jasmijn en vetiver.
Iconische geur
De opulente en extravagante geur staat in fel contrast met de naam, het design van het flacon en de verpakking. Daarvoor kiest Gabrielle een minimalistische aanpak: hoe eenvoudiger, hoe meer vrouwen zich er mee kunnen identificeren. Geen romantische of sensuele naam, maar een nummer. Voor het flesje haalt de ontwerpster inspiratie bij een simpele apothekersfles. Voor de dop laat Chanel zich inspireren door het gekende geometrische plein Place Vendôme in Parijs.
Lees ook: Nieuwe kortfilm belicht bekende fans van het Chanel N°5 parfum.
De geur groeit al snel uit tot een een icoon: in 1929 is het de best verkochte geur ter wereld. Amerikaanse G.I.’s nemen het na de Tweede Wereldoorlog als souvenier uit Parijs mee voor hun geliefden in Amerika, Marilyn Monroe uit zich in 1952 als fan. Popart-artiest Andy Warhol maakt er in 1985 een kunstwerk van, het parfum wordt getoond in commercials tijdens de Super Bowl. A-list celebrities als Nicole Kidman en Brad Pitt verschijnen in de campagnes. Vandaag de dag zou er elke dertig seconden een flesje over de toonbank gaan. De geur met de luxestatus wordt geliefd door de massa.
Het honderdjarige succes van het parfum is eenvoudig uit te leggen. Alles aan de geur klopt: het gebruik van 80 kwalitatieve, uitzonderlijke ingrediënten, de radicale verpakking en het glamoureuze imago. Wie een paar druppels N°5 gebruikt, spuit een stukje geschiedenis en traditie.