CES 2021: luxe en praktische smart apparaten
© Photo by averie woodard on Unsplash

CES 2021: luxe en praktische smart apparaten

Leestijd: 3 min

CES 2021, de jaarlijkse Consumer Electronics Show, speelde zich dit jaar volledig online af. Deze beurs maakte duidelijk dat de markt voor "slimme" apparaten die met het internet verbonden zijn steeds groter wordt (SFAM, etc.). Toonaangevende merken uit de cosmetica- en modewereld spelen hier op in en presenteerden op de beurs innovatieve uitvindingen. Ook de vraag naar luxe en praktische producten als fitness trackers, smart glasses met virtual reality en slimme horloges lijkt groter dan ooit. Dat we veel tijd thuis doorbrengen draagt daar zeker aan bij.

Beauty en fashion op CES 2021

Ook de beauty- en fashionwereld was dus vertegenwoordigd op de Consumer Electronics Show. Deze branche heeft ervaren dat het benutten van de nieuwste technologische ontwikkelingen zelfs in tijden van crisis veel kan opleveren. Ook als de fysieke winkels gesloten zijn, weten ze toch hun verkoop op peil te houden en soms zelfs te overtreffen. Trouwe klanten shoppen naar online hun favoriete producten en anderen lijken meer dan vroeger zichzelf te willen verwennen met luxeartikelen van de bekende grote merken.

Veel van deze vooraanstaande en luxe merken hebben tijdens CES 2021 vernieuwende en “slimme” producten gepresenteerd. Opvallend was de presentatie van Yves Saint Laurent: dit merk ontwikkelde een apparaat waarmee je zelf lippenstift in je favoriete kleur samenstelt. Het bevat drie kleurpods met vloeistof die naar wens te mengen zijn. Het bovenste gedeelte van het apparaat is los te maken, waardoor je het gemakkelijk mee kunt nemen, waar je ook naar toe gaat. Opladen gaat door middel van USB-C – een volle batterij gaat een week lang mee.

Daarnaast zagen bezoekers van de online beurs bijvoorbeeld een intelligent systeem voor haarverzorging. L’Oréal ontwikkelde, samen met het Zwitserse bedrijf voor milieu-innovatie Gjosa, de “L’Oréal Water Saver”. Door gebruik te maken van hoogstaande watertechnologie en speciaal ontwikkelde haarverzorgingsproducten kan met dit apparaat tot 80% water worden bespaard bij elke wasbeurt. L’Oréal geeft aan hiermee zijn verantwoordelijkheid te willen nemen in het terugdringen van waterverspilling. In verschillende geselecteerde haarsalons in New York wordt de Water Saver al gebruikt en Parijs zal snel volgen; thuisgebruik zal naar verwachting binnenkort ook mogelijk zijn.

Thuis sporten, werken en relaxen met slimme apparaten

Jaren geleden werden de slimme apparaten die gepresenteerd werden op de CES enkel als een soort gadgets gezien: mooie staaltjes van vernieuwende technologie, te zien op een beurs voor liefhebbers die deze ontwikkelingen op de voet volgden. Tegenwoordig maken deze slimme producten steeds meer deel uit van ons dagelijks leven. Het afgelopen jaar werden ze meer dan ooit door de consument aangeschaft.

De toename van het gebruik van allerlei slimme apparaten lijkt een rechtstreeks gevolg van de COVID-19-pandemie. Door de wereldwijde lockdowns zijn veel mensen noodgedwongen thuis en zoeken daar mogelijkheden om zich te vermaken. Sportscholen zijn vaak dicht: thuis een fitnessprogramma volgen, hardlopen, fietsen of wandelen zijn vaak de aangewezen manieren om toch te kunnen sporten. De gezondheidscrisis die het gevolg is van COVID-19, overtuigt ons er steeds meer van dat een gezonde levensstijl heel belangrijk is. Draagbare slimme apparaten zijn daarbij een geweldig en motiverend hulpmiddel gebleken.

Ook thuiswerk en thuisonderwijs dragen bij aan de toenemende vraag naar bijvoorbeeld slimme beeldschermen, tablets en laptops. Als meerdere leden van je gezin thuiswerken of thuis online lessen volgen, is er al snel behoefte aan één of meer extra apparaten. Ook voor vrije tijd en ontspanning zijn deze niet meer weg te denken. Smart apparaten maken bijvoorbeeld onze huishoudelijke klussen steeds gemakkelijker.

Luxe en gemak mogen iets kosten

Tijdens CES 21 werden veel verschillende apparaten uit de meest uiteenlopende categorieën gepresenteerd. De voordelen en toepassingsmogelijkheden van deze producten zijn geweldig en voor veel mensen van toegevoegde waarde bij hun dagelijkse bezigheden.

Slimme apparaten zijn echter meestal niet goedkoop. Natuurlijk, ze zijn nog altijd minder prijzig dan bijvoorbeeld het mantelpak van 300.000 dollar dat Karl Lagerfeld voor Chanel ontwierp. Maar een Apple Watch of een headset met virtual-realitybril is voor veel mensen toch een behoorlijke uitgave. Gelukkig zijn er bedrijven als SFAM die dergelijke kostbare producten verzekeren. Deze toonaangevende Europese verzekeraar van mobiele telefoons en slimme apparaten biedt verschillende complete polissen die de schade aan dergelijke geavanceerde apparatuur dekken.

SFAM: Een verzekering voor multimedia en slimme apparaten

Slimme apparaten zijn handig en daarom nemen we ze het liefst overal mee naartoe. Dat maakt ze ook kwetsbaar, omdat ze kunnen vallen en daardoor kapot gaan, en omdat ze gestolen kunnen worden. Het is dan ook het overwegen waard om voor je kostbare apparatuur een verzekering af te sluiten. SFAM biedt speciaal voor multimedia en slimme apparaten verschillende verzekeringen. Je kiest bij SFAM de formule die het best bij jou past. Zo maak je optimaal en zonder zorgen gebruik van je handige en onmisbare apparatuur, waar en wanneer je wilt.

Met een polis van SFAM zijn je kostbare apparaten goed verzekerd. Zelf kun je de apparaten die je gebruikt ook beschermen: voor bijvoorbeeld de Apple Watch zijn er goede screenprotectors te koop, net als voor andere producten die je draagt, zoals de Fitbit. Misschien twijfel je eraan deze ook nog aan te schaffen; het door jou gekochte apparaat kostte natuurlijk al genoeg. Toch is een dergelijke bescherming net als een verzekering geen overbodige luxe: het is een slimme manier om zorgeloos gebruik te kunnen maken van je slimme apparaten!

Marie Claire Stagiaire De artikels van >