Beautytalk: Farida Daoud Almadowar van Lierac
© Farida Daoud Almadowar van Lierac

Beautytalk: Farida Daoud Almadowar van Lierac

Leestijd: 5 min

We geven het toe: onze gesprekken gaan vaak over beauty. Zéker als we invloedrijke dames uit de beautyindustrie ontmoeten. En dat levert interessante informatie op. Die we heel graag met je delen. Deze keer is is het de beurt aan Farida Daoud Almadowar, de vice-president van Lierac.

Farida Daoud Almadowar studeerde politieke wetenschappen in Parijs, maar richtte in de jaren ’70 Lierac op, samen met dokter Careil. (Draai de letters van die naam om en je begrijpt de merknaam.) Wij spraken met haar over ouder worden, waarom je alles in je leven met energie moet doen en het belang van een regelmatige peeling.

Je bent 70 geworden vorige herfst. Heb je daar moeite mee?

“Het doet me niets dat ik rimpels heb, ik zie ze zelfs niet en ik heb nochtans vergrotende spiegels hangen in mijn badkamer! (lacht) Ik geloof dat je uitstraalt hoe jong je je voelt. Als je schrik hebt om ouder te worden, verouder je nog sneller. Ik voel me jonger op verschillende vlakken, maar ken veel dertigers die zich ongelooflijk oud gedragen. (lacht) Ik denk dat ze zichzelf niet graag zien. Veel vrouwen van veertig of zestig hebben zichzelf geaccepteerd en het juiste evenwicht gevonden met het ouder worden. Je maakt minder fouten, volgt geen belachelijke trends meer. Alles is in evenwicht en ik denk dat dat het begin van sereniteit kan zijn. Er jong uitzien draait echt niet om het aantal rimpels dat je hebt. Je lichaam drukt je jeugdigheid en energie uit: de manier waarop je stapt en beweegt reflecteert wie je bent.”

“Alles wat ik in mijn leven doe, doe ik dan ook met energie: werken, tuinieren, het huishouden… Ik haat het idee van sport. Al die mensen die gaan lopen, vreselijk! Ik haat alles wat aanvoelt alsof je strijd voert met je lichaam. Je moet alles met plezier en inzet doen en ten volle leven. Dat is het geheim van jong blijven.”

Hoe sta je tegenover plastische chirurgie?

“Ik geloof niet dat een lifting je er twintig jaar jonger doet uitzien. Als je je blijft kleden als een oud dametje en altijd moe bent, gaat een spuit alleen je geen twintig jaar jonger maken. Als je die ingreep als aanmoedigende boost nodig hebt, ga er dan voor. Ze kan de start betekenen van iets nieuws: als je je vanaf dat moment niet meer laat gaan en de dingen die je wil veranderen, gaat veranderen, prima! Maar overdrijven is ridicuul. Na vier ingrepen gaan die vrouwen allemaal op klonen van elkaar lijken. Ik vind het vreselijk dat er plastisch chirurgen zijn die hen nog willen opereren, terwijl hun probleem waarschijnlijk eerder psychologisch is.”

Lierac werd in de jaren ’70 gelanceerd. Hoe is skincare in al die tijd geëvolueerd? 

“In de jaren ’70 en ’80 ging de cosmeticawereld nauwer aanhangen bij de dermatologische wereld en die van de esthetische chirurgie die in die periode ook enorm toenam. We zijn overgeschakeld van simpele hydraterende crèmes die op je uiterlijk inspeelden naar producten van een betere kwaliteit die de huid echt gaan corrigeren en technisch gezien meer hoogstaand zijn. Er bestaan praktisch geen slechte producten meer.”

“De industrie en wetenschap staan dan ook steeds verder en je moet je als beautymerk bovendien aan steeds strengere reglementeringen houden. Die van Europa is enorm streng en werd wereldwijd gekopieerd. Daardoor bestaan er niet langer gevaarlijke of slechte producten, enkel nog dingen die overeenkomen met je huid of niet.”

“Door de grote concurrentie moet je nog meer je best doen om voorop te blijven met innoverende producten. Je moet echt geld en tijd in research stoppen. Op het gebied van texturen zijn vrouwen ook veeleisender geworden. Innovatie draait niet langer enkel om nieuwe ingrediënten, ook de textuur speelt een belangrijke rol. Het is bewezen dat naast de efficiënte werking van een crème ook de kleur, geur, packaging en textuur een rol spelen. Dat noemen we bij Lierac polyactieve texturen. Zo wil je dat een afslankende of opvullende crème je meteen bij het smeren een strakker gevoel geeft. Zo krijg je ook het gevoel dat de crème werkt en ga je ze automatisch graag en veel smeren.”

Zijn je klanten in al die tijd geëvolueerd?

“Vrouwen zijn beter geïnformeerd dan vroeger. Ik neem soms telefoontjes aan van klanten en zij stellen echt de juiste vragen. Ze weten dat producten efficiënt zijn en helpen, maar ze geloven niet langer in mirakels. Ze hebben ook alles getest. Ik luister ook overal naar vrouwen: in de winkel, op cocktailfeestjes, tijdens het shoppen, op een yacht… Ik observeer altijd vrouwen. Ik denk dat ontwerpers als Jean-Paul Gaultier of Heidi Slimane op dezelfde manier gevoelig zijn voor wat mensen willen en vragen.”

Test je ook wel eens producten van de concurrentie?

“Absoluut! Ik test praktisch alle nieuwkomers, van make-up over huidverzorging tot zonneproducten. En ik test ze zoals het hoort, in de juiste omstandigheden: een zonnecrème smeer ik niet in de winter in mijn badkamer in Parijs, wél op een zonnige, warme plek als Saint Tropez. Je moet het warm hebben en in de zon komen om te weten of je mooi gaat bruinen en je kleur lang mooi en je huid glanzend blijft. Iets snel op je hand testen haalt niets uit: dat is zoals een gerecht eens snel rechtstreeks uit de kookpot proeven.”

Zijn er beautytrends die je niet begrijpt?

“Wanneer beauty zich tegen je identiteit en cultuur keert, shockeert dat me. Zo begrijp ik de hele whitening trend in Azië niet. Waarom wil je je huid bleker maken zodat je gaat lijken op iemand die je niet bent? Sommige van die producten kunnen bovendien echt gevaarlijk zijn. Ook de layeringtrend, waarbij je vijftien skincareproducten op je gezicht smeert, begrijp ik niet. Het heeft geen zin om zoveel te smeren. Bovendien loop je meer risico op een allergische reactie omdat je meer producten gebruikt en dus ook meer actieve ingrediënten te verwerken krijgt.”

Je eigen beautyroutine is dus eenvoudig?

“Mijn dagelijkse routine is vrij simplistisch en is niet echt veranderd met de jaren. Ik ben geen Japanse die vijfentwintig producten per dag smeert! Als je consequent twee producten gebruikt, een serum en dagcrème of een serum en oogcrème, is dat volgens mij voldoende. En je moet je huid altijd goed reinigen natuurlijk. Momenteel gebruik ik de nieuwe crèmetextuur binnen de globale anti-ageinglijn Premium van Lierac en het nieuwe masker van Premium. Voor mijn lichaam gebruik ik een scrub en bodylotion.”

Welk advies zou je jezelf op twintigjarige leeftijd geven met alle beautykennis die je intussen vergaard hebt?

“Ik heb mezelf altijd goed verzorgd. Op mijn achttiende smeerde ik me al helemaal in met bodylotion. Ik zou dus niets anders hebben gedaan. Zonder alle herstellende en beschermende producten die ik heb gesmeerd, zou ik er op mijn leeftijd denk ik slechter uitzien. Ik heb gewoon geluk gehad dat ik zoveel cosmeticaproducten kon smeren. Mijn fototype valt gelukkig ook goed mee: ik heb nooit problemen gehad met de zon en smeerde me ook altijd in.”

Wat is je beste beautytip?

“Geregeld een peeling of dermabrasie inlassen, zeker vanaf je veertigste: die stimuleert de vernieuwing van de huidcellen. Op die manier blijft je huid zacht en glad en reflecteert ze mooi het licht. Gebruik dat soort producten zeker ook voor je op zonnevakantie trekt en als je terugkomt. Zo bruin je egaler én blijft je bruine kleurtje drie tot vier weken langer mooi. Zeker als je de kleur nog wat intenser maakt met zelfbruiner. Ik gebruik zelf het gamma Comfort Peel van Lierac. Die producten zitten vol met de nieuwe generatie hydroxyzuren die de dode huidcellen wegneemt, maar toch getolereerd wordt door de gevoelige huid.”

Franciska Bosmans De artikels van >

Tags: Beauty talk, Lierac.