Beautyproducten worden steeds milieuvriendelijker
© Garnier, SkinActive

Beautyproducten worden steeds milieuvriendelijker

Leestijd: 2 min

Beautymerken doen steeds vaker inspanningen om een minder grote voetafdruk na te laten op het milieu. Zo neemt Dior zijn verpakkingen onder handen, werkt l'Oréal waar mogelijk met natuurlijke ingrediënten en zet Biotherm zich in voor onze oceanen. Smeren met een zuiver geweten, het is dan toch mogelijk.

Als beautymerk milieuvriendelijk uit de hoek komen, hoeft niet per se ingewikkeld te zijn. Zo nam Dior voor de nieuwe Hydra Life-lijn de verpakkingen onder handen en werd al het overbodige overboord gegooid. Geen stoffen uit de petrochemie, minder karton, geen plastiek en minder grote doosjes waardoor de verpakking uiteindelijk drie keer zo licht werd en veel minder kost aan transport.

De gebruikte ingrediënten zijn zo eerlijk en puur mogelijk – een aantal zelfs biologisch – en ook de inkt is plantaardig. Het merk gaat zelfs zo ver dat ze voor elke boom die sneuvelt voor het productieproces een nieuwe boom aanplanten.

Ook Pierre Fabre, het bedrijf dat we kennen van apothekersmerken als Avène, A-Derma en Klorane, doet dit al jaren. Zo werken ze zoveel mogelijk op een eerlijke manier samen met ontwikkelingslanden en hebben ze een heel aantal projecten lopen in Afrika waarbij ze de plaatselijke bevolking aan werk helpen tegen erg eerlijke prijzen.

Ze planten bossen en zoeken steeds naar inventieve systemen om het milieu zo min mogelijk schade toe te brengen, waar mogelijk zelfs te helpen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de kwaliteit van hun producten. De verpakkingen zijn voor meer dan 90% biologisch afbreekbaar en ook de producten zelf zijn zo natuurlijk mogelijk. Bewaarmiddelen gebruiken ze niet, wat mogelijk is omdat de verpakkingen luchtdicht en steriel zijn.

Ook Unilever doet een duit in het zakje en halveerde het formaat van zijn deodorants (o.a. Rexona en Dove) aan de hand van compressie – denk: evenveel product, maar in een kleiner flesje. Hierdoor passen er meer deo’s in één transport, wat niet alleen de kosten drukt, maar ook de CO2-uitstoot verlaagt.

l’Oréal gooit het dan weer over de natuurlijke boeg. Zo lanceerde het bedrijf recent de Biolage RAW shampoolijn onder het Matrix-gamma en kwam Garnier met de SkinActive verzorging. Beide productgamma’s bevatten 70 tot 100% natuurlijke ingrediënten, en zijn verpakt in gerecycleerd plastiek en materialen die 100% biologisch afbreekbaar zijn.

Biotherm, een merk van hetzelfde huis, doet op zijn beurt inspanningen om het zeewater zuiverder te houden door zonnecrèmes te produceren die het water niet vervuilen. Niet alleen goed voor de fauna en flora onder water, maar ook voor jou, want er zijn reeds diverse landen waar zwemmen in beschermde natuurgebieden alleen toegelaten is voor wie ingesmeerd is met biologisch afbreekbare zonnecrème.

Aangezien wij houden van beauty én van Moeder Natuur, zijn we zeer blij met deze evolutie. Laat ons dus hopen dat het de goede kant op blijft gaan. En dat iedereen binnenkort meer bomen bijplant dan er worden omgezaagd – zoals het merk Yves Rocher dat al jaren doet – dan komt het misschien nog wel goed met onze groenvoorziening. Wie weet…

Laura de Coninck De artikels van >

Laura is meester in de kunsten en sinds elf jaar ook journaliste, ze schrijft over beauty - Make-up is immers ook een soort verf voor het gezicht- en gezondheid. Ze koestert een grote passie voor schoonheid en parfums. Daarnaast maakt ze nog regelmatig illustraties en vrij werk voor tentoonstellingen.

Tags: Biolage RAW, Biotherm, Dior, Ecologisch, L'Oréal, Milieuvriendelijk, Natuurlijk, Pierre Fabre, Rexona, Shampoo, Yves Rocher.