Miss Dior
Het befaamde Miss Dior werd bedacht in 1947 met als uitgangspunt dat het parfum naar liefde moest ruiken. De geur krijgt dit seizoen een update maar centraal staan zoals altijd véél bloemen. De hoofdrol gaat naar de ‘sweet love’ roos, geplukt op een bioboerderij in Grasse, aangevuld door pioenen, iris en monsieur Dior’s lievelingsbloem lelietje-van-dalen, dat in Frankrijk beschouwd wordt als een geluksbrenger. De couturestrik die rond elk flesje wordt gebonden, zorgt voor een extra scheut luxe.
Miss Dior Eau de Parfum van Dior, € 79,80 voor 30 ml, hier te koop.
Spell On You
De parfumfamilie van Louis Vuitton breidt uit. Er is namelijk een dertiende damesgeur uit, Spell On You, een ode aan de iris, volgens neus Jacques Cavallier Belletrud de meest kostbare van alle bloemen. Een bloem waarvan de transformatie naar een essence zes jaar geduld vereist. Drie jaar onder de grond, om alle facetten van de geur in de wortelstokken te ontwikkelen, en dan nog eens drie jaar om de bloemen te drogen en er een extract van te maken. Een bloem met karakter dus, samen met viooltjes, sambac jasmijn, acaciabloem, witte muskus en perzik, in een majestueus flesje gestoken door Louis Vuitton.
Spell On You Eau de Parfum van Louis Vuitton, € 225 voor 100 ml, hier te koop.
My Way Intense
Na het succes van My Way lanceert Giorgio Armani een meer intense opvolger. Als basisingrediënt koos de Italiaanse grootmeester voor tuberoos uit India, bloemig, rijk en overdadig. Samen met jasmijn vormt de witte bloem het kloppende hart van My Way Intense. Armani vulde de bloemnoten aan met bergamot uit Italie en oranjebloesem uit Egypte, sandelhout uit Nieuw-Caledonië en vanille uit Madagascar. Intensiteit verzekerd dus. Een extra bravo voor Armani voor het innovatieve en duurzame navulsysteem.
My Way Intense Eau de Parfum van Armani, € 78 voor 30 ml, hier te koop.
English Pear and Freesia
Wie heimwee heeft naar Engeland – dat door de recente Brexit-perikelen meer veraf lijkt dan ooit tevoren – kan rekenen op Jo Malone, gekend om haar typisch Britse geuren en vibes. Haar jongste creatie: English Pear and Freesia, dat ruikt naar een mix van vers fruit en bloemen in een boomgaard. Cool en delicaat, net als een zomerse dag op het Engelse platteland.
English Pear and Freesia Limited-Edition Cologne van Jo Malone, € 58 voor 30 ml, hier te koop.
Lili Fantasy
Een geurboordevolwitte bloemen, amberachtige noten gemengd met een toets van – waarom niet – bubblegum. Dat is het idee achter de nieuwe van Juliette has a Gun. Een extravagante en frivole geur, met zoals altijd de denkbeeldige muze Juliette, de koningin van de Parijse nachten. Deze keer zet ze een laatste keer de dansvloer in vuur en vlam, voordat ze wegglipt, naar huis, door de vroege ochtendnevel.
Lili Fantasy Eau de Parfum van Juliette has a Gun, € 85 voor 50 ml, hier te koop.
Perfect Intense
Ongegeneerd, gedurfd en speels: zo kennen we de Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs. Net als zijn nieuwe geur, Perfect Intense, een update van Perfect, Jacobs’ ode aan individualiteit en zelfexpressie. Zijn parfumeur ontwikkelde Perfect Intense, een bloemengeur met een onverwachte en innemende twist: heldere narcis wordt versterkt door jasmijn, geroosterde amandalen en sandelhout.
Eau de Parfum Perfect Intense van Marc Jacobs, € 64 voor 30 ml, hier te koop.
Naturelle
Terug naar de essentie: dat is het idee achter de nieuwe eau de parfum van Chloé. De geur van 100% natuurlijke oorsprong is ontwikkeld met ethisch verantwoorde ingrediënten en een minder belastende verpakking. De biologisch geteelde Bulgaarse roos wordt op de voorgrond gezet, ook de andere ingrediënten zijn zorgvuldig geselecteerd. De essences van bijvoorbeeld citroen en neroli worden geproduceerd op duurzame plantages in Marokko en Italië. Deze terugkeer naar een pure, frisse en eenvoudige duurzaamheid is een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.
Eau de Parfum Naturelle van Chloé, € 67 voor 30 ml, hier te koop.
Kyoto
Als je niet in Japan geraakt, dan spuit je toch gewoon een vleugje Kyoto? Dat vindt Diptyque, die Le Grand Tour bedacht. Aan de hand van vijf speciale creaties nemen ze je mee op een grote reis, naar enkele lievelingsplekken van de eigenaars van het Franse beautymerk, iconische plaatsen die hen doorheen hun zestigjarig bestaan al een massa aan inspiratie hebben opgeleverd: Parijs, Venetië, Milies in Griekenland, Kyoto en havenstad Byblos. De limited edition bestaat uit geurkaarsen, zeepjes en eau de toilettes.
Eau de Toilette Kyoto van Diptyque via Senteurs d’Ailleurs, € 150 voor 100 ml, hier te koop.
Invite Only
Het centrale ingrediënt van de nieuwste lancering van het high-end parfumlabel Kayali is amber. Creatice Mona Kattan, ook gekend van het make-up merk Huda Beauty dat ze samen met zus Huda oprichtte, is gefascineerd door amber en maakte van het ingrediënt de ster van de luxueuze geur waarmee ze verwijst naar het rijke erfgoed van haar Midden-Oosterse roots. Ze vulde amber aan met enkele van haar favoriete geurnoten zoals vanille, kaneel, tabak, tonkaboon, centifolia roos en iris. Het resultaat is een verleidelijke, decadente en sensuele eau de parfum.
Invite Only Amber 23 Eau de Parfum van Kayali, € 88 voor 50 ml, hier te koop.
Thé Matcha 26
Het New Yorkse merk Le Labo lanceert verre van elk seizoen nieuwe parfums en kiest resoluut voor een slow policy, waarbij een select groepje parfumeurs tijd noch moeite sparen om aparte geuren te creëren die tijdloos en kwalitatief zijn. De jongste telg van de familie: Thé Matcha 26, de negentiende geur in de gelimiteerde Fine Fragrance collectie. Een eenvoudige en introverte geur – met als hoofdnoten matcha, vijgen, bergamot, sinaasbitters, sesam, sandelhout en vetiver – die volgens het merk een moment van introspectie biedt.
Thé Matcha 26 Eau de Parfum van Le Labo, € 160 voor 50 ml, hier te koop.
Paris-Édimbourg
Paris-Édimbourg is de vijfde geur in Les Eaux de Chanel, de collectie geïnspireerd door bestemmingen waar Gabrielle Chanel een zwak voor had. In 1924 maakte de ontwerpster kennis met Schotland. Ver van het mondaine leven deed Mademoiselle inspiratie op in de Schotse Hooglanden, een wild en bergachtig gebied vol meren en bossen. De aromatische frisheid van het wilde, groene land is vastgelegd in Paris-Édimbourg, een houtachtig parfum dat de eenvoudige geneugten van de Schotse Highlands oproept.
Paris-Édimbourg Eau de Toilette van Chanel, € 116 voor 125 ml, hier te koop.
New Luxury Fragrance Collection
Estée Lauder pakt het groots aan: ze lanceren niet één nieuw parfum, maar acht. Van opwekkend bloemig tot kruidige amber en houtachtig vetiver: de bijzondere geuren werden gecreëerd om bepaalde emoties op te roepen. Zo zou Radiant Mirage positiviteit stimuleren, Desert Eden geeft zelfvertrouwen en energie en Blushing Sands zou dan weer relaxerend werken. De exclusieve Scent Capture Fragrance Extender-technologie van het cosmeticalabel zorgt ervoor dat de geur 12 uur blijft hangen. Een primeur in de wereld van luxeparfums.
New Luxury Fragrance Collection van Estée Lauder, € 82,76 voor 40 ml, hier te koop.