Uit de 2016 Workplace Survey, een studie die dit jaar werd uitgevoerd, is gebleken dat 2/3 van de Amerikaanse werknemers van mening zijn dat hun werkomgeving hun creativiteit en zelfs hun productiviteit belemmert. Dat is te wijten aan de ‘open plan’, een open werkruimte waarin werknemers op zo weinig mogelijk vierkante meter bij elkaar zitten. Het meest onprettig vinden de werknemers het ‘plug in, plug out’ systeem, waarbij ze hun computer simpelweg aansluiten op een plek waar ze plaats vinden. Wie het eerste aankomt, kan dus de beste plek innemen.
De meest voorkomende klachten hebben te maken met het gebrek aan privacy en met geluidsoverlast, het voortdurend heen en weer geloop van collega’s verstoort de concentratie. Daarnaast wordt ook de koele, onpersoonlijke sfeer van de werkomgeving genoemd, die de betrokkenheid bij de onderneming afremt en geen bedrijfswaarden weergeeft. En dan is er nog het management à la ‘big brother is watching you’: het stimuleert een vorm van zelfcontrole waardoor niemand als eerste naar huis durft te gaan, want dat zou wel eens kunnen beschouwd worden als een gebrek aan motivatie. Open space, open stress? Dat is in elk geval de conclusie die de meeste firma’s in Silicon Valley hieruit trekken. Ze hebben intussen de afgeschafte scheidingswanden weer geïnstalleerd om een zekere mate van privacy te creëren. Hun conclusie: wat een open space oplevert aan winst qua bezette vierkante meter, verliest het aan productiviteit (die geschat wordt op 66% lager). Misschien iets om te laten lezen aan je baas.