Voir cette publication sur Instagram
China traditioneel streng
Het is niet de eerste keer dat China streng uithaalt naar de modewereld. Vorig jaar nog konden verschillende modellen, waaronder Gigi Hadid, het land niet in voor de jaarlijkse VS-Fashionshow, omdat ze geen visum kregen. Reden was Gigi’s post op social media, waarin ze twee fortune cookies als referentie gebruikte voor Aziatische ogen.
Racistische reclamespot
Dolce&Gabbana lijkt nu hetzelfde lot te ondergaan. Na het posten van een nieuw campagnefilmpje en het uitlekken van DM’s tussen Stefano en een volger, kreeg het duo zodanig veel kritiek dat ze hun show cancelden. Het spotje featured een model dat typisch Italiaanse gerechten, zoals pizza en pasta, met chopsticks probeert te eten. China noemt de campagne ronduit racistisch en ongevoelig.
Gehackt of per ongeluk gelekt?
Na de commentaren op de filmpjes lekten er DM’s van Stefano met een volger. Hierin schrijft hij racistische commentaren over China en de Chinese bevolking voor het niet aanvaarden van de filmpjes. Wat opnieuw een vlaag van boze commentaren opleverde. Veel Chinese winkels zoals webwinkel Yangmatou en platformen Koala, JD.com en Tmak verwijderen nu D&G-items uit hun etalages en winkels. Daarbovenop vind je nu online filmpjes van boze Chinezen die de designerstuks in brand steken. Het label is ondertussen wel met een verontschuldiging van Stefano gekomen en zegt dat zijn instagramaccount gehackt is. Possible? Oordeel zelf.
Voir cette publication sur Instagram
De toekomst voor Dolce&Gabbana
Wat gaat er nu gebeuren met het merk in China? Feit blijft dat China een van de grootste markten is voor designeritems en dat een ban door het land van een label zware gevolgen zal hebben. Verschillende influencers hebben al gereageerd op het drama: Italiaans mode-icoon Chiara Ferragni postte “Karma” onder een foto en transmodel Maxim Magnus reageerde fel: “THEY ARE CANCELLED”.
Wat de toekomst voor D&G ook mag brengen, er hangt iets in de lucht.
Lees meer Marie Claire: Crush of the day: Andy Warhol x Eastpak nieuwe collectie, You are gold: de gouden selectie voor de feestdagen, Alexander Wang ontwerpt nieuwe Heattech lijn voor Uniqlo, I will not be deleted: Rimmel strijd tegen cyberpesten.