Sociale media platforms worden overal ter wereld gebruikt om onszelf uit te drukken als individu en om creativiteit te uiten. Selfies bijvoorbeeld worden gebruikt om onze eigen identiteit te delen, wat nog nooit eerder op zo’n manier mogelijk was. Maar met deze groei van creativiteit en zelfuiting, is er ook een stijging in online pestgedrag. Beauty cyberbpesten heeft impact op maar liefst 1 op de 4 vrouwen wereldwijd!
115 miljoen verwijderde foto’s
Zo worden jaarlijks meer dan 115 miljoen foto’s verwijderd op het internet, omdat er te veel negatieve of gemene reacties op kwamen. Maar de gevolgen gaan veel verder dan op sociale media alleen. 65% van de mensen die ooit gepest werden, raakten hun zelfvertrouwen kwijt. Velen veranderen ook hun uiterlijk of experimenteren minder met make-up. Het zorgt er ook voor dat ons gedrag online veranderd. Zo sluiten sommigen hun accounts of bewerken ze hun foto’s voordat ze online worden geplaatst.
Coty en Rimmel geloven net dat beauty je blij en gelukkig zou moeten maken en daarom lanceren ze de wereldwijde campagne “I will not be deleted”. Met de campagne wil het merk aan iedereen die ooit het slachtoffer werd van pesten een stem geven.
In de “I will not be deleted”- campagne staan Rimmel-ambassadrices Rita Ora en Cara Delevigne samen met verschillende influencers op tegen online beauty pesten. Zij delen allemaal hun persoonlijke ervaring met het fenomeen.
De Cybersmile Assistant
Daarnaast gaat het beautymerk ook samenwerken met The Cybersmile foundation, een non-profitorganisatie die alle vormen van digitaal misbruik en pesten aanpakt. Samen zullen ze in 2019 de Cybersmile Assistant lanceren, een tool die relevante bronnen, informatie en hulplijnen aanbiedt voor een specifiek probleem. Het doel? Iedereen laten genieten van de voordelen van het internet, zonder geconfronteerd te moeten worden met negatieve gevolgen!
Bekijk hier de campagnevideo en enkele leuke behind-the-scenes beelden: