Terwijl ik de eerste dag grotendeels alleen rondliep in Milaan, werd ik vanaf dag twee vergezeld door Marguerite, mijn collega van de Franstalige editie van Marie Claire België. Ook scheen er die tweede dag een stralende zon over Milaan, dus trokken we er vol optimisme op uit.
Zoals het echte fashionista’s betaamt, waren we gehuld in zorgvuldig uitgezochte outfits met alles erop en eraan… behalve dikke winterjassen. Je kan het waarschijnlijk al raden: koud hebben we gehad. Maar alles voor de perfecte outfit, nietwaar? Een mens moet al eens iets over hebben om mooi te zijn.
Omdat we de show van Diesel Black Gold niet hadden kunnen bijwonen, mochten we in de showroom langskomen voor een re-see. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als de show, maar het heeft zo zijn voordelen. We kregen uitleg bij de collectie en konden alles van dichtbij bekijken. We mochten de kleren zelfs aanraken en passen!
Opvallend waren de lange silhouetten en de nineties vibe – denk salopettejurken over rolkraagtruien. Ook werd er gewerkt met ‘mannelijke’ materialen zoals krijtstreep wol, ribfluweel en jeans, wat een mooi contrast gaf met de ribgebreide truien en de vloeiende jurken met paisleyprint. Het lakleren biker jacket wou ik stiekem mee naar huis nemen.
Na de middag was het tijd voor de modeshow van Missoni, een catwalk van een heel ander kaliber dan hetgeen we tot nu toe hadden gezien. De show vond plaats in een reusachtig pakhuis en op de catwalk herkende ik verschillende toppers, waaronder Gigi Hadid, Romee Strijd, Marine Deleeuw en de Antwerpse Kirin Dejonckheere.
De collectie kan omschreven worden als, zoals we het van Missoni gewoon zijn, next level knitwear. Heel fijn, bijna transparant breiwerk dat gecombineerd werd met zwaardere, volumineuze stukken. Ook was het een explosie van kleuren en allerlei soorten patronen, zoals strepen, ruiten en natuurlijk de kenmerkende zigzag, werden over elkaar gedragen.
Met de finale van de show maakte ontwerpster Angela Missoni, in navolging van verschillende collega-ontwerpers, een politiek statement. Ze stuurde namelijk de modellen de catwalk op in handgebreide pussyhats. Deze felroze mutsen met oortjes, die gecreëerd werden voor de Women’s March afgelopen januari, staan symbool voor solidariteit en vrouwenrechten. Alle genodigden kregen bovendien zo’n Missoni pussyhat mee naar huis.
Het laatste agendapunt van de dag was de uiterst glamoureuze show van Elisabetta Franchi. Voor de gelegenheid ging ik van kop tot teen gekleed in het merk en ik viel niet uit de toon. Het thema van de collectie was ‘Parijs in de jaren ’40’. De modellen paradeerden in luxueuze silhouetten op het ritme van Argentijnse muziek. De ideale afsluiter van een perfecte dag!
Dag 1 gemist? Lees het verslag hier.