5 vragen aan Brandon Wen, het nieuwe hoofd van de Antwerpse modeacademie
© Pers

5 vragen aan Brandon Wen, het nieuwe hoofd van de Antwerpse modeacademie

Leestijd: 2 min

Een nieuw academiejaar, een nieuw gezicht voor de Antwerpse Modeacademie. Na het afscheid van Walter als hoofd van de afdeling mode in juni, was het tijd voor een waardige opvolger die zijn immense schoenen kan vullen. De keuze viel op de onlangs afgestudeerde Brandon Wen: geboren en getogen in Los Angeles, en met een levenslange obsessie voor ‘zijn’ academie. Een match made in Antwerpen...

/

Wat trok je in de Modeacademie aan als studente, Brandon Wen?

Brandon Wen: “Ik leerde de Modeacademie kennen toen ik in het middelbaar als onderdeel van een masterclass een bezoek bracht aan Antwerpen. Ik weet nog goed dat we het MoMu bezochten, maar ook de Walter-store en RA in de Kloosterstraat, en ik kon mijn ogen niet geloven. Ik was ook wild van de kleine etalage op de gelijkvloerse verdieping van het MoMu, waar een mastercollectie van één van de studenten tentoongesteld werd, dat jaar Mariel Manuel. Die zomer werd ik verliefd op Antwerpen en het werd bijna een religieuze obsessie. Voor mij bestaat er geen enkele plek ter wereld waar zoveel energie, fun, authenticiteit en explosieve creativiteit elkaar vinden.”

De academie speelde jarenlang een belangrijke rol in jouw leven. Wat dacht je toen ze je vroegen voor de rol van artistiek coördinator?

“Het voelt bijna organisch. De school zal altijd een belangrijke rol in mijn leven blijven spelen. Zelfs nadat ik was afgestudeerd, ben ik in nauw contact gebleven met de leraars en vrienden, waarvan sommigen nog steeds les volgen. Goede vrienden zullen nu mijn collega’s worden en het voelt als thuiskomen. Ik voel mij vereerd.”

/

Welk deel van Walters nalatenschap zou je graag in ere willen houden en wat zie jij anders?

“Walter leverde fantastisch werk door een plek te creëren waar studenten creativiteit openlijk en met veel verve kunnen verkennen. Toen ik er net studeerde, omschreef ik dat gevoel tegen een vriend als vliegen. Walters focus op authenticiteit en creativiteit is zeer zeldzaam. Het zat hem in de manier waarop hij structuur in lessen bracht en hoe hij advies kon geven, maar ook in genoeg ruimte laten. Dat is wat mij en mijn vrienden het meest geholpen heeft om te groeien als artieste, iets wat ik ook graag wil overbrengen aan toekomstige studenten. Ik wil tonen hoe creativiteit kan bestaan buiten de muren van de school, buiten de traditionele context. De academie heeft een groot en sterk netwerk, ik wil de studenten tonen waar ze deel van kunnen uitmaken en hen helpen om een plaats te vinden in de industrie.”

Wat hebben Belgisch opgeleide ontwerpers gemeen?

“Wat we/ze gemeen hebben, is een mix van traditie en de zoektocht naar iets nieuws. We hebben allen een goed beeld van schoonheid en de modegeschiedenis, we begrijpen hoe belangrijk deze elementen zijn en weten ze uit te spelen. De traditie wordt dan door te experimenteren uitgebreid naar iets nieuws en fris. Een land als België heeft een sterke interactie met zijn buren en veel internationale invloed. Ik denk dat we dat als ontwerpers kunnen uitstralen.”

/

Wat brengt de toekomst?

“Ik hoop een toekomst vol creativiteit en authenticiteit te zien. Er is een gevoel en een nood aan ontwerpen die persoonlijker, gewaagder zijn, verbonden met een dieper begrip over onszelf, vanuit een artistiek maar ook een zakelijk standpunt. Ik wil toewerken naar een nieuwe generatie creatievelingen die weten wie ze zijn, wat ze willen en die daarvoor een professionele en artistieke plek willen innemen in de wereld.”

Lees ook: Modeopleiding van de Antwerpse Academie duidt nieuw internationaal hoofd aan

Elspeth Jenkins De artikels van >

Editor in Chief Elspeth studeerde in 2006 af aan het London College of Fashion, na stages bij Dazed & Confused en British Vogue belandde ze als freelance styliste en modejournaliste terug in België.

Tags: Antwerpse Modeacademie.