5 stappen naar een perfect gebruinde huid

marieclaire-gezond-de-zon-in
©Pers

De zomervakantie is eindelijk aangebroken en misschien heb je wel een strandvakantie in het vizier. We kunnen het niet genoeg herhalen: bescherm je huid voldoende voor de zon! Want door gezond te zonnen, minimaliseer je niet alleen de negatieve impact op je huid, maar ben je ook langer en mooier bruin.

1. Scrubben

Om een mooi bruin kleurtje te verkrijgen, zorg je allereerst voor een effen canvas. Begin enkele weken voor je vertrek tot twee keer per week je huid te scrubben om dode huidcellen te verwijderen en de celvernieuwing te stimuleren.

2. Zelfbruiner

Witte benen zijn niks om je voor te schamen, maar voel je je toch zekerder met een kleurtje nog voor je je bikini aantrekt, zoek de oplossing dan niet onder de zonnebank. Het is een hardnekkige mythe dat de uv-stralen van de zonnebank de huid voorbereiden op het zonnebaden. De lampen zijn, zelfs indien correct ingesteld, minstens zo schadelijk als de zon. Opteer daarom voor een goede zelfbruiner of investeer in een spray tan. Wel op tijd omdraaien in de cabine…

giphy.com

3. Voedinssupplementen

Let voor een optimale gezondheid van je huid ook op je voeding. Naast de dagelijkse anderhalve liter water om je lichaam van binnenuit te hydrateren, kunnen groenten en fruit die veel betacaroteen bevatten, bijdragen tot een beter beschermde huid. Zet dus wortels, tomaten, mango’s, abrikozen, meloen, spinazie en rode paprika op het menu om je huid een boost te geven. Overweeg eventueel voedingssupplementen om een vitaminetekort de kop in te drukken. Opgepast: Dit is uiteraard geen vervanging voor een zonnecrème!

4. SPF

Vanaf een half uur voor je de zon in gaat, luidt de boodschap: smeren, smeren en nog eens smeren. Zoek tijdens de warmste uren van de dag de schaduw op en breng ieder uur een nieuwe laag zonnecrème aan. Kinderen die liever verder zandkastelen bouwen dan een zoveelste smeersessie te ondergaan, kan je proberen overtuigen met de zongevoelige pop van Nivea. Door blootstelling aan UV-stralen wordt de pop rood, tenzij je haar voldoende insmeert natuurlijk.

5. Hydrateren

’s Avonds en ook na thuiskomst behoud je je kleurtje door, je raadt het al, te smeren. Crème, balsem, olie of zelfs een sheetmasker; aan jou de keuze. Verzachtende aloë vera, de heerlijke geur van tiarébloemen en frisse formules voeren je weer even terug naar de mooiste strandmomenten…

| | | |
Tags: Aftersun, Scrub, Zonnecrème, Zonnen.