13 vragen aan Ella Soccorsi, Head of Design and Creative bij ARKET
© Pers

13 vragen aan Ella Soccorsi, Head of Design and Creative bij ARKET

Door Lotte Gillis
Leestijd: 5 min

Sinds mei 2023 is Ella Soccorsi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle producten en collecties binnen ARKET. Haar interesse in wetenschap en duurzaamheid gaan hand in hand met de missie van het Zweedse modemerk om duurzame, kwalitatieve kleding te maken tegen een degelijke prijs. Wij gingen met haar in gesprek.

/

Ella Soccorsi is geen groentje in de modewereld. Ze kan ondertussen al 20 jaar ervaring achter haar naam schrijven. Haar carrière begon bij het avant-gardistische modemerk NAKKNA dat ze zelf oprichtte en waar ze ontwerpster was. Daarna stroomde ze door naar een functie als creatief leider bij H&M waar ze designteams leidde en concepten ontwikkelde. En sinds een jaar vervult ze de rol van Head of Design and Creative bij ARKET. We spraken met haar over haar rijkgevulde carrière, haar passie voor duurzaamheid en meer.

Lees ook: De schoonheidsgeheimen van Parisienne Violette Serrat

/

Is de mode-industrie een sector waar je van kinds af aan al in terecht wou komen?

“Eigenlijk niet, ik ben geboren in Zambia en had zelfs geen weet van het bestaan van de mode-industrie. Ik ben opgegroeid met heel weinig en daar ben ik dankbaar voor. Het was moeilijk om aan kleding te geraken in die tijd en daarom naaide mijn moeder het grootste deel van mijn kleren zelf. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik van jongs af aan een interesse ontwikkelde voor het productieproces van kledij. Ik tekende de kleren die ik wou en mijn moeder maakte ze. Dat is hoe mijn interesse voor design is ontstaan.

Ik heb ook op jonge leeftijd ontdekt dat kleren echt een indruk nalaten op mensen. Zo werd er soms gelachen met mijn creaties. Ik vond het fascinerend dat ik zoiets teweeg kon brengen door middel van kledij. Mijn interesse voor mode heb ik dus aan mijn jeugd te danken, maar ik had nooit gedacht dat ik er mijn job van kon maken. Die realisatie kwam pas toen ik als tiener naar Zweden verhuisde.”

Hoe zou je je eigen kledingstijl omschrijven?

“Eerder minimalistisch, ik hou van basics, menswear en stukken die lang meegaan. Ik denk ook dat dat een van de redenen is waarom ik altijd van ARKET heb gehouden: de stijl van het merk sluit heel goed aan bij mijn persoonlijke stijl. Als ik me dan toch eens wil opkleden dan kies ik voor vintage, zo hou ik ervan om een statement juweel toe te voegen aan mijn outfit. Ik draag veel zwart en neutrale kleuren, maar mijn duurdere stukken zijn dus meestal vintage.”

/

Welke tips heb je voor zij die nog op zoek zijn naar een eigen kledingstijl?

“De meest stijlvolle mensen zijn zij die comfortabel zijn in hun eigen outfits. Kleding moet vooral leuk zijn. Daarnaast is vintage kleding kopen de beste manier om met je stijl te spelen en nieuwe ideeën uit te testen.”

Op welke prestatie uit je leven ben je het meest trots?

“Carrièregewijs ben ik nog steeds heel trots op wat wij -ik en 2 partners- meer dan 20 jaar geleden hebben bereikt met ons klein merk NAKKNA. We waren jong, naïef, maar zo gepassioneerd en het is ons toch gelukt om een sterk merk uit te bouwen, ook al zijn we op commercieel vlak nooit echt groot geworden. Daarnaast ben ik ook echt trots op mijn positie bij ARKET. Ik heb het geluk dat ik mag werken met een sterk en briljant creatief team. Ik ben altijd al een fan geweest van ARKET en ik ben echt blij dat ik deel mag uitmaken van de ontwikkeling van het merk.”

Na NAKKNA maakte je de overstap naar H&M, hoe ben je daar beland?

“Ik werkte eigenlijk al bij H&M voor ik NAKKNA opstartte en toen ik het merk runde, freelancete ik nog steeds bij H&M. Ik heb daar dus altijd een voet tussen de deur gehad. Toen ik in 2010 besloot om weg te gaan bij NAKKNA was ik op zoek naar een nieuwe omgeving. Ik wou eigenlijk naar het buitenland verhuizen toen ik plots de vraag van H&M kreeg of ik wou meewerken aan een nieuw concept genaamd ‘new development’ waar ze nieuwe ideeën, concepten en businessmodellen zouden testen. Dat klonk heel spannend dus ik besloot me aan te sluiten bij het team en bleef daar tot ik vorig jaar de overstap maakte naar ARKET.”

/

Hoe ben je dan bij ARKET terechtgekomen?

“Ik volgde ARKET al van het begin af aan en heb altijd veel respect gehad voor wat het merk doet en waar het voor staat. Naar mijn mening heeft ARKET altijd toewijding gehad voor kwaliteit en voor het creëren van producten die zowel emotioneel als fysiek duurzaam zijn. Toen ik de kans kreeg om het team te vervolledigen voelde het als de juiste volgende stap voor mij.”

Wat was de leukste opdracht waar je in je carrière aan mocht werken?

“Ik heb al aan zoveel opdrachten mogen werken dat het moeilijk wordt om te kiezen. Op dit moment geniet ik ervan om me bezig te houden met ARKET en te onderzoeken hoe het merk zich verder kan ontwikkelen. Daarnaast vond ik het bij NAKKNA ook zo geweldig, alles was fantastisch van het merk creëren tot samenwerken met zo veel jong talent. We waren één creatieve familie die samenwerkte voor het ontwikkelen van campagnes, shows, muziek, scenografie… We werkten ook samen met dansers van Cullberg Balletten, componisten en de artiest Paulina Olowska.

Ook bij H&M heb ik 2 memorabele projecten meegemaakt. De eerste was met de Indiase designer Sabyasachi. Het was een plezier om te kunnen leren uit zijn werk, hem en zijn team beter te leren kennen en mezelf te verdiepen in zijn prachtige wereld. Hij is zo een lief en getalenteerd persoon die veel geeft om zijn klanten en teams. Daarnaast kregen we de kans om met de iconische Iris Apfel samen te werken voor haar 100ste verjaardag. Het was echt een ervaring om in haar archieven te duiken en me te laten inspireren door haar prachtige, eclectische stijl.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door H&M (@hm)

Bij ARKET hechten jullie veel waarde aan duurzaamheid. Toch is dit een heel breed begrip, op welke manier integreren jullie dit in de collecties?

“Ik werk heel nauw samen met onze concept designers en duurzaamheid staat altijd hoog op de agenda. We willen producten creëren die lang meegaan, producten die gebruikt en geliefd kunnen worden voor een lange tijd. We zijn constant bezig met het verbeteren en perfectioneren van ons basis assortiment. Daarnaast doen we ons best om het assortiment goed te cureren en de oplage van de items redelijk te houden, zo willen we enkel produceren wat nodig is. Constant cureren en analyseren is dus deel van onze dagelijkse taken.”

Wat is je favoriete ARKET stuk dat onder jouw leiding werd ontwikkeld?

“Dat is een moeilijke keuze, maar ik hou van de car coat die er deze lente aankomt en de poplin rokken in verschillende lengtes en kleuren die er later dit seizoen nog aankomen. Het zijn volgens mij de perfecte staples voor de zomer.”

Je bent ook geïnteresseerd in wetenschap, op welke manier kan je die interesse integreren in je nieuwe job?

“Aangezien duurzaamheid deel is van de fundering van ARKET kan ik mijn interesse in wetenschap daar makkelijk in verweven. Zo hou ik ervan om te leren waarom een stof duurzamer is dan een andere of op welke manier een bepaald proces innovatief is. Uiteindelijk is wetenschap overal en zal het altijd een inspiratiebron zijn voor mij.”

/

Welk advies zou je geven aan zij die ook een carrière in de mode-industrie ambiëren, maar niet weten waar te beginnen?

“Dat ligt iets anders vandaag dan toen ik zelf begon. Ik geloof erin dat het super waardevol is om iemand te vinden die je kan begeleiden en ervoor kan zorgen dat je werk gezien wordt.”

Welke dromen heb je nog die je graag in vervulling zou zien komen?

“Ik zou nog heel graag leren hoe je meubels ontwerpt.”

Hoe ziet een ideale dag er voor jou uit?

“Naar de sauna in de ochtend en daarna een wandeling naar het werk. Mijn agenda is vaak volgepland met meetings dus een ideale dag zou een dag zijn met wat meer gaten in mijn agenda zodat ik tijd heb om te reflecteren.”

Lees ook: Wij spraken met Natalie Portman, de muze van Miss Dior

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Arket, Fashion.