Zalando reikt Sustainability Award uit aan RANRA tijdens Copenhagen Fashion Week
© zalando

Zalando reikt Sustainability Award uit aan RANRA tijdens Copenhagen Fashion Week

Leestijd: 1 min

Zalando maakte tijdens Copenhagen Fashion Week bekend dat RANRA de winnaar werd van de vierde Zalando Sustainability Award.

Met de Zalando Sustainability Award wil de Duitse webshop merken ondersteunen die echt verandering teweegbrengen en een positieve impact hebben op mens en milieu. RANRA maakte indruk op de jury met hun onverwachte mix van kleuren en texturen op de catwalk. Deze verrassende mix komt weinig voor bij duurzamere merken en zorgde voor een vooruitstrevende modeshow. De jury hield bovenal van de focus op langdurigheid, waarbij veel van de stukken veelzijdig zijn en op verschillende manieren gedragen kunnen worden. Dit is het vierde seizoen van de driejarige samenwerking tussen Zalando en Copenhagen Fashion Week. Deze samenwerking maakt deel uit van Zalando’s do.MORE-strategie die ijvert voor een meer verantwoordelijke mode-industrie. ​

Lees ook: Op Copenhagen Fashion Week kiezen de aanwezigen voor knalkleuren en power dressing

/

Lokale supply chain

Volgens de jury toonde de collectie van RANRA tijdens Copenhagen Fashion Week de duurzamere ethos van het merk, dat gestoeld is op een lokale supply chain. Zo kwamen onder andere de gebruikte stoffen van een lokale Italiaanse leverancier. De mix van stoffen en texturen was onverwacht en fris wat van elk stuk op de catwalk een opwindend statement maakte.

“Het betekent enorm veel voor ons om te zien dat ons werk wordt erkend met zo’n prestigieuze prijs”, klinkt het bij Arnar Mar Jonson en Luke stevens, de oprichters van RANRA. “Vanaf het begin is het ons doel geweest om een merk te creëren dat een impact heeft op hoe de industrie momenteel produceert en dat door bestaande productiemethoden intern te veranderen, of historische benaderingen aan te passen en zo duurzamere oplossingen aan te bieden voor de problemen waarmee de industrie vandaag wordt geconfronteerd. Het winnen van deze prijs is een enorme stap in het verder uitstippelen van dit pad. Meer dan ooit voelen we ons gemotiveerd om de grenzen van kledingontwerp, en hoe we duurzaamheid definiëren, te blijven verleggen.”

RANRA ontvangt een geldprijs van € 20,000 en een samenwerking met Zalando. Het resultaat? Een exclusieve collectie met een focus op duurzamere en innovatieve processen van materiaalkeuze tot de traceerbaarheid van de stukken na productie.

Lees ook: Nationale Relaxdag: zo leer je mediteren

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Zalando.