Waarom de ‘Teddy Bear Coat’ van Max Mara al 10 jaar een hit is
© Tyler Mitchell voor Max Mara

Waarom de ‘Teddy Bear Coat’ van Max Mara al 10 jaar een hit is

Leestijd: 1 min

Al van bij de lancering van de Teddy Bear Coat in 2013, is de knuffeljas van Max Mara een absolute bestseller omdat hij comfort en klasse zo perfect vereenzelvigd. Een duik in de geschiedenis van het meest knusse mode-icoon. 

/

Je hebt de Teddy Bear Coat van Max Mara vast al gespot bij beroemdheden zoals Karlie Kloss, Kim Kardashian, Heidi Klum, Hailey Baldwin en Katie Holmes. Maar ook bij minder beroemde modeliefhebbers is de jas populair. Elk jaar verkoopt Max Mara een paar tienduizend Teddy’s, wat het één van de grootste hits van het Italiaanse modehuis maakt.

Lees ook: Max Mara viert 70ste verjaardag met speciale capsulecollectie

De geschiedenis van de Teddy Bear Coat van Max Mara

De Britse ontwerper Ian Griffiths, die al 36 jaar artistiek directeur is bij Max Mara, ontdekte begin 2010 een weelderige, langharige overjas die Achille Maramotti, oprichter van Max Mara, in de jaren 1950 voor een vriend creëerde.

De jas was zorgvuldig bewaard gebleven in de archieven van het merk en was een openbaring voor de ontwerper, die er vrijwel meteen een opvolger voor wilde creëeren. Een jas die vrouwen uitstraling, maar ook troost en comfort zou bieden.

Lees ook: Herfst-winter 2023-2024 shows: de perfecte balans tussen verleden en heden bij Max Mara

Teddy Bear Coat Max Mara

Max Mara

In tegenstelling tot de nauw aansluitende 10180-jas die in 1981 werd ontworpen door Anne-Marie Beretta, viel Max Mara’s Teddy Bear Coat vanaf het begin op door de hedendaagse oversized proporties.

Het originele stuk uit de jaren 1950 mag dan een traditionele ingezette mouw en een stijve, mannelijke kraag hebben, Ian Griffiths’ Teddy heeft royale lijnen en een pluizige textuur in een zeer innovatief materiaal: een mix van zijde en kamelenhaar, samengevoegd met hete lucht, waardoor er een superzacht soort imitatiebont ontstaat.

Een Teddy decennium

Of je de jas nu overdag als uniform of ’s avonds als overjas draagt, zijn veelzijdigheid heeft hem tot een vaste waarde in de luxe prêt-à-porter gemaakt. Elk seizoen komen er nieuwe pasvormen, kleuren en details bij op de catwalk, maar de Teddy blijft onmiskenbaar de Teddy.

Het bewijs van dit unieke succes? Wereldwijde evenementen die de tiende verjaardag van het icoon vieren als een symbool van luxe en veelzijdige stijl dat tot op de dag van vandaag een regelrechte verkoopshit blijft.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.