“Het enige wat ik bed draag, zijn enkele druppels Chanel N°5”, zo zei Marilyn Monroe in een interview in 1952 over het bekende parfum. In een later gesprek zegt ze daarover: “ik wilde niet zeggen dat ik naakt slaap, maar het is wel de waarheid”. Sinds die uitspraak werd N°5 helemaal iconisch, al vergaarde het parfum dertig jaar eerder al bekendheid.
Voor Marion Cotillard is het de eerste keer dat ze te zien is in een parfumcampagne. Ze volgt hiermee een hele reeks grote namen op zoals Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Audrey Tautou, Brad Pitt, Gisele Bündchen en Lily-Rose Depp die eerder het gezicht waren van N°5. Cotillard behoort wel al langer tot de “Chanel-familie”. Zo draagt ze regelmatig outfits van het Franse modehuis op de rode loper en zit ze steevast op de eerste rij van de modeshows.
Lees ook: De hoogtepunten van SS21-show van Chanel.
“Ik voelde onmiddellijk een connectie met N°5. Het is meer dan een parfum: het is een kunstwerkje op zichzelf. De compositie zit vol mysterie en het flesje is ontworpen als een modernistisch schilderij. De geur wordt nu beschouwd als een klassieker, maar is altijd dichtbij het origineel gebleven. Het doorstaat de tand des tijds, wat voor mij de belichaming van een icoon is”, aldus Cotillard.
N°5 is het eerste parfum dat door een vrouw op de markt werd gebracht en belichaamt daarom al sinds het begin het empowerment van vrouwen. De belangrijkste vrouwen in het leven van Cotillard zijn haar moeder en grootmoeder. “Al bewonder ik eigenlijk alle vrouwen die de gangbare normen en het gezag uitdagen. Veel vrouwen in de geschiedenis hebben ons laten zien dat we nooit moeten opgeven.”
15 weetjes over Chanel N°5:
1 Coco Chanel huurde Ernest Beaux, die bekend stond als de parfumeur der tsaren, in om het parfum te creëeren. Hij gebruikte meer dan tachtig verschillende ingrediënten voor Chanel N°5.
2 Het parfum dankt zijn naam enerzijds aan het feit dat 5 het geluksgetal was van Coco. Daarnaast was N°5 ook de vijfde versie die ze koos uit de negen verschillende voorstellen van Beaux.
3 De eerste versie van N°5 kwam in 1921 uit en was een au de toilette.
4 De basis van de au de toilette bestaat uit sandelhout, vetiver, patchoeli, amber en vanille. Ook Jasmijn en rozen uit Grasse zijn belangrijke hoofdnoten van de geur.
5 De officiële lancering vond plaats op de de vijfde van de vijfde maand dat jaar. In de boetiek van Chanel in Parijs.
6 Voor het parfum werden voor de eerste keer ooit synthetische moleculen – aldehyden – gebruikt om de geur gelaagdheid te geven en de natuurlijke noten op te peppen. Dat was in die tijd erg spraakmakend.
7 Voor de flacon liet Coco zich inspireren door een apothekersflacon. Wat geheel paste binnen haar ‘less is more’- visie.
8 De dop werd dan weer geïnspireerd op de geometrie van de Place Vendôme in Parijs.
9 Voor de eerste reclamecampagne van het parfum in 1937 ging Coco zelf op de foto. Genomen door François Kollar.
10 In 1929, een luttele 8 jaar nadat het parfum op de markt kwam, was het al de best verkochte geur ter wereld. Vandaag de dag wordt nog steeds gezegd dat elke dertig seconden een flesje over de toonbank gaat.
11 Om de paar jaar lanceert Chanel een exclusieve variant van de geur. De meeste recente is Les Grand Extraits uit 2013 met facetgeslepen glas. De uitvoering is nog steeds online te koop voor € 1.960.
12 Pas in 1986 kwam het au de parfum uit. Het werd ontwikkeld door Jacques Polge.
13 In 2016 lanceerde Chanel L’Eau N°5, een moderne variant op het parfum. De topnoten zijn citroen, mandarijn en sinaasappel. De geur werd ontwikkeld door Olivier Polge, zoon van Jacques, en een van de hoofdparfumeurs van het modehuis.
14 De levensgrote factice flacon Chanel N°5 die gebruikt wordt in etalages van parfumeurs, is zo’n € 3000 waard en is gegeerd bij verzamelaars van overal ter wereld.
15 Zelf zei Coco over N°5: “Het was de geur waar ik altijd naar had verlangd. Een uniek parfum als geen ander. Een vrouwenparfum met een vrouwengeur.”