Hedi Slimane’s debuut voor Celine: een turbulent begin
© IMaxTree

Hedi Slimane’s debuut voor Celine: een turbulent begin

Door Lieselot Coppens
Leestijd: 1 min

"You don't shake things up by avoiding to make waves", verklaarde Hedi Slimane in een zeldzaam interview een paar dagen voor de presentatie van zijn eerste modecollectie voor Celine. En gelijk heeft hij, want het regende reacties uit alle hoeken van de modewereld na zijn debuut als creatief directeur afgelopen vrijdag.

Het merendeel van deze reacties was negatief. Celine had onder leiding van Hedi’s voorganger Phoebe Philo een trouwe fanbasis – de zogenaamde Philophiles – opgebouwd. Deze fans keken vol verwachting uit naar de lente/zomer collectie 2019, maar leken achteraf vooral erg teleurgesteld. De kritiek kan simpel samengevat worden als “Dit is niet Celine, dit is Saint Laurent!”. Er wordt Slimane verweten dat hij zich geïnspireerd heeft op zijn ontwerpen voor Saint Laurent, waar hij creatief directeur was van 2012 tot 2016. Maar oordeel vooral zelf:

Check de volledige collectie hier.

Céline

Céline met accent stool de harten van fashionista’s door elegante, sobere én vooral ook praktische kledij te ontwerpen. Het tegenovergestelde dus van de sexy jurkjes en meer seksueel getinte ontwerpen van Slimane. Tim Blanks, een bekend Amerikaans modejournalist, uit zijn kritiek op Business Of Fashion over “de same old skinny zwarte broeken, zwarte super korte kleedjes en zwarte mini bombers”. Het was te verwachten dat Slimane een andere weg op zou gaan, hij besloot al het accent te laten varen en verwijderde alle voorgaande foto’s op het instagramaccount. Als tegenreactie werd het account oldceline opgericht, waar allerlei foto’s van oude collecties van Céline te vinden zijn en veel memes over het nieuwe Celine.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door CÉLINE (@oldceline) op

Bring back Philo

Als je je helemaal kan vinden in de kritiek, vind je het misschien leuk om een origineel t-shirt aan te schaffen: Bring Back Philo.  Eerder kwamen er al Aint Laurent Without Yves t-shirts op de markt, en nu maakt Hedi Slimane mensen opnieuw kwaad genoeg om t-shirts te ontwerpen. Het kan alleszins niet ontkend worden dat Slimane de conversatie over mode aanwakkert door het imago van Celine radicaal te veranderen. Een slimme marketingtruc of is er simpelweg een nieuw tijdperk aangebroken voor Celine?

Een interessant gesprek over Hedi Slimane’s debuut vind je hier.

Krijg je niet genoeg van Paris Fashion Week? PFW: blootvoets bij Chanel en Jacquemus PFW: dit is nu al het zomeraccessoire van 2019

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Catwalk, Céline, Fashion week, Mode, Modeweken, Parijs.