M Missoni / OAfrica
Het Italiaanse modehuis Missoni heeft samen met OAfrica een collectie tassen uitgebracht die met de hand gemaakt zijn in Ghana en versierd zijn in Italië. OAfrica is een non-profitorganisatie die programma’s en projecten ontwikkelt om kwetsbare kinderen en hun families in Ghana te helpen. Margherita Missoni, de creative director van het modemerk, is al sinds 2004 de Italiaanse voorzitter van de organisatie.
Het project, dat bijdraagt aan de bewustwording en het overeind houden van een van de oudste handwerktradities in Ghana, is zowel ecologisch als sociaal duurzaam en heeft een positieve invloed op de families die de tassen hebben geweven. Een deel van de opbrengst van de verkoop van deze samenwerking gaat naar OAfrica.
Meer info: missoni.com.
Marni
Nog een Italiaans modemerk dat inspanningen levert: Marni. In de laatste collectie, die voor de lente en zomer van 2021, zaten 25 jassen die gemaakt zijn van jassen van vorige seizoenen. Deadstock zoals ze dat ook wel noemen in modetermen. Een overschot aan stock is al langer een groot probleem binnen de modewereld, dat enkel nog erger is geworden na de sluiting van winkels tijdens de eerste lockdown. Luxemerken willen de onverkochte spullen koste wat het kost niet verkopen aan verlaagde prijzen omdat ze hun imago daarmee zouden schaden. Burberry kwam in 2018 nog in opspraak toen bekend werd dat ze 28,6 miljoen aan kleding en andere producten verbrand hadden. Marni geeft nu het goede voorbeeld door creatief om te springen met hun deadstock.
Meer info: marni.com.
Levi’s®
Jeansmerk Levi’s® zet dit seizoen duurzaamheid voorop. Zo brachten ze onlangs drie collecties uit die volledig rond duurzaamheid zijn gecreëerd. Enerzijds zijn de ‘High Loose’-reeks en de ‘Stay Loose’-reeks in indigo nu ook uitgebracht in Cottonized Hemp (hennep met katoenlook). Hennep vereist minder water, chemicaliën en land om te groeien dan katoen, vandaar die keuze.
Ze lanceerden daarnaast ook de Levi’s® puffer jackets, gemaakt van gerecyclede plastic flessen en gerecycled plastic afval. Zodat je komende winter warm blijft en tegelijkertijd helpt om de vuilnisbelt kleiner te houden. Kortom, dezelfde look maar met veel minder afval. Ook vereist gerecycled polyester minder energie bij productie dan initieel polyester en vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Last, but zeker niet least, is de volledige duurzame ‘Wellthread’-
Meer info: levi.com.
Prada – Re-Nylon
De populaire nylontassen van Prada zijn nu ook verkrijgbaar in een ecologische variant. Genaamd: Re-Nylon. Het modehuis lanceerde vorig jaar al een eerste collectie die gemaakt is van Econyl, een materiaal waarvoor gerecycleerde visnetten, oceaanafval en oud textiel gebruikt wordt. Dit seizoen komen daar nog enkele nieuwigheden bij. Zo zijn er nu ook bucket hats, jassen, rokken en zelfs schoenen beschikbaar in de geavanceerde stof.
Meer info: prada.com.
Ganni
Het Scandinavische label Ganni heeft een nieuwe homewear-lijn voorgesteld die – je raadt het al – volledig duurzaam is. Alle stukken uit ‘Software’, zoals de collectie heet, zijn gemaakt van garen dat voor 50% bestaat uit gerecycled polyester en 50% uit gerecycled katoen van oude plastic flesjes en restjes uit de productie. Er zijn 11 verschillende stuks beschikbaar die steeds in een zwarte, grijze en witte variant komen. Op de borst of rug staat het logo van het merk geborduurd.
Meer info: ganni.com.
Arket
Net als Levi’s, brengt de Zweedse modeketen Arket een collectie donsjassen uit die vervaardigd zijn van gerecycleerd materiaal. De Re:Down® jassen zijn gevuld met hergebruikte dons en ook de nylon voor de buitenkant is gemaakt van gerecycled nylon. Voor de hondenliefhebbers is er ook een kleine variant voor je viervoeter (zie foto).
Dit seizoen lanceren ze voor het eerst ook truien en accessoires uit gerecycleerde kasjmier en verantwoorde wol. Vooral van kasjmier is geweten dat de gevolgen van overbegrazing dramatisch zijn voor het milieu. Weinig andere merken zijn vooralsnog met een beter alternatief gekomen. Bonuspunten voor Arket!
Meer info: arket.com.
Balenciaga
Na een apocalyptische show met modellen die in water wandelden voor AW20, richtte Balenciaga’s creatieve directeur Demna Gvasalia zich dit seizoen op het bekijken van de milieu-impact van zijn kledingstukken. Met uitzondering van bepaalde vezels die al voor bestaande stoffen gebruikt zijn, slaagde hij erin om te werken met 93,5% duurzame materialen. Iets wat niet veel luxemerken hem na doen. “Eigenlijk ging dit vrij makkelijk, dat belooft voor de toekomst”, zei hij daarover aan Vogue.
Meer info: balenciaga.com.