Na de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep honderd jaar geleden, volgden de roaring twenties. Een periode waarin mensen zo opgelucht waren dat de rampspoed achter hen lag, dat ze uit zichzelf braken. Een uitbundige tijd van levenslust, jazz en charleston, van drinken en roken, van geld laten rollen, wilde feesten, seksuele losbandigheid, vooruitgang en werderopbouw.
Nu voorspellen verschillende experts dat er na corona een periode komt die vergelijkbaar is met de roaring twenties. Zo vertelt de Amerikaanse socioloog en epidemioloog Nicholas Christakis in The Guardian dat hij patronen ziet in de manieren waarop mensen reageren op crisissen. “Wat we zullen zien, is een omkering van de trends die tijdens de coronacrisis noodgedwongen plaatsvonden.”
Lees ook: Tweedehands is big business, ook deze merken doen mee.
Kortom, een tijd waarin de huidhonger massaal wordt gestild en we het geld dat we het afgelopen jaar niet hebben uitgegeven, dubbel en dik spenderen aan zuipen, vreten, dansen en shoppen.
De invloed van de roaring twenties op de mode
De periode van culturele en materiële extravagantie die we associëren met ‘The Great Gatsby’, stond voor (jonge) vrouwen ook gelijk aan een veroverde vrijheid. Ze mochten vaker dan voorheen buitenshuis werken en ze kregen stemrecht. Dat vertaalde zich al snel in een nieuwe kledingstijl. Enerzijds waren er de flappermeisjes die jurken tot op de knie droegen met een lage taille, afgewerkt met lange parelkettingen en een sigarettenhouder. De rokken werden steeds korter om de Charleston te dansen en auto te rijden. De hakken werden hoger, stoffen doorschijnender en accessoires waren versierd met glitters en pailletten.
Onder de sexy jurken, vaak met een decolleté aan zowel de voor- als achterkant, droegen de vrouwen zijden of satijnen lingerie, en ook kousen met jarretelles wonnen aan populariteit. Tegelijkertijd maakte make-up zijn intrede, wat door vrouwen massaal omarmd werd om hun vrouwelijkheid mee uit te drukken.
Lees ook: Deze fotografe en styliste brengen een ode aan onze absurde lockdowngewoontes.
Veel dames kozen onder invloed van ontwerpster Coco Chanel daartegenover ook voor de garçonne look. Zij vond immers dat vrouwen, net als mannen, na decennia van korsetten en onderrokken, recht hadden op comfortabele kledij. Ze droeg zelf vaak stuks van haar (ze had er drie) vriendjes en kwam er zo achter dat jersey sweaters, cardigans en losse pantalons veel prettiger waren om te dragen. Ze paste ze een beetje aan en introduceerde zo trenchcoats, blazers, simpele gestreepte truien en wijdvallende broeken met zakken in de garderobe van vrouwen. Du jamais vu in die tijd.
Mode van de roaring twenties anno 2021
Ontwerpers grijpen wel vaker terug naar elementen uit de roaring twenties. De principes van dit feestelijke decennium liggen ook niet voor niets aan de grondslag van de hedendaagse mode. Maar aangezien een goede collectie op een of andere manier een reflectie is van wat er in de wereld gebeurt, zien we grote modehuizen vaker inspelen op trends uit de jaren ’20.
De voorbije seizoenen was vooral de garçonne look populair. Zo ging in 2020 het pak terug officieel mainstream. Zelfs tienermeisjes gaan nu in kostuum over straat. Ook loafers, debardeurs en broekrokken doen het goed. Tijdens de SS21-modeweken zagen we veel comfortabele looks, al speelden sommige huizen als Moschino, Dior en Gucci ook in op de kledingstijl van de flappermeisjes. Met veren, stras, kortere jurken en torenhoge hakken.
Kunnen we post covid (nog) meer extravagante mode verwachten? Marie Claire’s moderedactrice Elspeth Jenkins is overtuigd van wel. “Mensen zijn nog nooit zo weinig met mode bezig geweest als nu. Alleen loungewear doet het momenteel goed. De modesector ziet zwarte sneeuw en de eindejaarscampagnes waren nooit eerder zo weinig feestelijk. Als deze periode eindelijk voorbij is, zal volgens mij het tegenovergestelde gebeuren.
We zullen loungewear met deze tristesse associëren en de joggings en leggings verdwijnen in de kast. Mode zal opnieuw sexy worden, hakken hoog en jurkjes spannend en kort. We hebben het massaal gemist om ons op te kleden, dus alles gaat denk ik over the top worden. Voor een doodnormale lunch zullen we ons optutten alsof we naar een groot feest gaan. Mensen zullen zichzelf en hun lichaam terug willen tonen. De androgyne oversized trend zal plaats moeten ruimen voor parels, glitters en andere frivoliteiten. Mode wordt opnieuw een prioriteit. Ik kan alleszins niet wachten!”