De AW21 mannenmodeweek in 5 hoogtepunten
© Imaxtree/Louis Vuitton

De AW21 mannenmodeweek in 5 hoogtepunten

Leestijd: 2 min

Ondanks wereldwijde lockdowns, presenteerden verschillende grote modehuizen vorige week hun herencollecties voor de winter van 2021/22. Weliswaar meestal online. De mannenmodeweek in 5 hoogtepunten.

/

1. Dries Van Noten

Net als vorige keer, presenteerde onze eigen Dries Van Noten zijn nieuwe collectie aan de hand van een digitaal lookbook en kortfilm. Hij koos deze keer niet voor weelderige prints en felle kleuren, maar stak klassiekers in een nieuw jasje. Hemden en hoodies werden een tiental centimeter langer gemaakt, broeken korter en shorts wijder. Allemaal draagbaar, maar wél interessant genoeg om je aandacht vast te houden. De collectie voelde ook opnieuw een stuk jeugdiger aan, al heeft het ontbreken van veel maatwerk wellicht vooral te maken met de huidige omstandigheden waarin we leven.

/

2. Casablanca

Casablanca groeide de voorbije jaren uit tot een van dé labels om in de gaten te houden. Ontwerper Charaf Tajers stijl valt het best te omschrijven als iets dat tussen streetwear en high fashion in zit, waarbij hij altijd perfect de huidige zeitgeist weet vast te leggen. De meest verfijnde zijden hemden in combinatie met een hippe donsjas met signature Casablanca-motief bijvoorbeeld. Of een trainingspak van kasjmier en jassen met ruiten die doen denken aan het succes van ‘The Queen’s Gambit’. Voor de vrouwelijke lezers hebben we extra goed nieuws: Tajer stelde ook zijn eerste volwaardige vrouwencollectie voor.

/

3. Louis Vuitton

“Als kinderen worden onze dromen en aspiraties vormgegeven door clichés”, schreef Virgil Abloh in de toelichting over zijn AW21-collectie voor Louis Vuitton. Hij legde uit dat hij “de vooroordelen die we over mensen maken op basis van de manier waarop ze zich kleden – culturele achtergrond, geslacht en seksualiteit – wou onderzoeken om zo de mannelijke garderobe opnieuw uit te vinden.”

Het resultaat is een eclectische mix die inspiratie put uit culturen van over de hele wereld en gendercodes tart. Denk aan do-rags in combinatie met cowboyhoeden, rokken over broeken met een stoer varsity jacket, dramatische vloerlange mantels en een frisse samenwerking met de Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner waarvan slogans op accessoires en juwelen werden bedrukt. Extra bonuspunten krijgt hij van ons voor het casten van dichter Kai-Isaiah Jamal als eerste zwarte transmodel op de catwalk van Louis Vuitton. Abloh presenteerde naar onze mening een van zijn beste collecties voor het Franse luxehuis ooit. Knap!

/

4. J.W. Anderson

Nadat hij zijn vorige collectie presenteerde via ‘een show in een doos’, waren alle ogen gericht op Jonathan Anderson in de aanloop naar het debuut van zijn AW21-collectie voor J.W. Anderson. Wat zou hij deze keer bedenken? Vorige week kregen we het antwoord: de Britse designer koos om zijn collectie voor te stellen via een reeks posters gefotografeerd door Juergen Teller. Op de beelden zien we modellen in cartooneske wijde broeken, dramatische donzige gilets, tunieken in felle kleuren en strakke maar slungelige maatpakken. Niet altijd draagbaar, maar eindelijk nog eens een dosis creativiteit om ‘U’ tegen te zeggen. Heerlijk.

/

5. Hermès

Bijna tegenovergesteld was de collectie van Véronique Nichanian voor Hermès . Zij bracht een ode aan de traditionele kledingcodes van de man, maar injecteerde die met hedendaagsere elementen van sport- en outdoorkleding. Het resultaat is een collectie waarvan je wil dat de man(nen) in je leven ze integraal in zijn kast heeft hangen. Sterke stuks die misschien niet heel erg vernieuwend zijn, maar waar je wel met plezier voor je spaarrekening plundert.

/

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Ontwerper Dirk Van Saene maakt debuut als keramiekkunstenaar. Hoe corona de skinny jeans de genadeslag gaf. Raf Simons: “De modewereld zal niet veranderen door corona”

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.