Binnenkijken: Parijs warenhuis La Samaritaine heropent na zestien jaar
© rv

Binnenkijken: Parijs warenhuis La Samaritaine heropent na zestien jaar

Leestijd: 1 min

De Parijzenaars kunnen na zestien jaar weer winkelen in het iconische grootwarenhuis La Samaritaine. Achter een gigantische nieuwe glasgevel is het art-nouveau-interieur in ere hersteld. Een must-see op je volgende citytrip naar Parijs.

La Samaritaine opende iets meer dan 150 jaar geleden de deuren en was jarenlang een gevestigde waarde in Parijs. In 2015 moest het de deuren sluiten. Het gebouw, in art-nouveau- en art-decostijl – was in verval geraakt en werd officieel om veiligheidsredenen afgesloten. Al was het warenhuis ook al jaren verlieslatend.

Lees ook: Dior lanceert eerste collectie micro bags.

Complete renovatie La Samaritaine

LVMH, het luxeconcern achter merken als Louis Vuitton en Dior, is al sinds 2001 meerderheidsaandeelhouder van La Samaritaine en eigenaar van het pand. LVMH-oprichter Bernard Arnault pompte de afgelopen jaren 750 miljoen euro in de complete renovatie ervan. De beschermde erfgoedelementen – de mozaïeken en smeedijzeren balustrades bijvoorbeeld – bleven behouden, de gevel is dan weer gloednieuw.

Naast het warenhuis huisvest La Samaritaine nu ook een luxehotel met 72 kamers en zicht op de Seine en vier restaurants. Het winkelgedeelte zelf beslaat nog altijd zo’n 20.000 vierkante meter – tegenover 30.000 vierkante meter voor de sluiting – en zal producten van ongeveer 600 luxemerken aanbieden.

Lees ook: De hoogtepunten van de SS22 mannenmodeweek.

Einde van de pandemie

La Samaritaine had normaal gezien al in 2020 heropend moeten worden, pal op de 150ste verjaardag van het pand, maar daar stak het coronavirus een stokje voor. De heropening nu staat voor president Macron meteen ook symbool voor het einde van de pandemie. “We bereiden de heropleving voor na vijftien maanden crisis.”

Bekijk hieronder de foto’s van het vernieuwde La Samaritaine.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: LVMH, Parijs.