Barbie inspireert met nieuwe campagne
©

Barbie inspireert met nieuwe campagne

Leestijd: 1 min

Barbie vierde op 9 maart haar 57ste verjaardag met een inspirerende boodschap: elk meisje kan alles zijn en alles worden wat ze maar wil. De pop, die geïnspireerd is op de Duitse modepop Bild Lilli, evolueerde door de jaren heen, maar zette vrouwen altijd aan om ervoor te gaan. Dankzij de recente ‘You Can Be Anything’-campagne geeft Barbie jonge meisjes een duwtje in de rug.

Barbie doorheen de jaren

Barbie’s mama, Ruth Handler, introduceert op 9 maart 1959 de eerste Barbiepop aan de buitenwereld. Ze creëert de modepop met Mattel, het speelgoedbedrijf dat ze samen met haar man oprichtte, nadat ze haar dochter Barbara met papieren poppen zag spelen. In de jaren 70 krijgt Barbie de typische seventies look met maxirok en lang stijl haar. Een decennium later transformeert ze zich tot een echte eighties chick met big hair en brede schouders. Het merk lanceert dan ook de “We Girls Can Do Anything”-campagne om jonge meisjes erop te wijzen dat alles mogelijk is. De jaren 90 markeren Barbie’s eerste presidentiële campagne, de omarming van de big hair-rage via de populaire Totally Hair Barbie en de Generation Girl Barbie met haar edgy street look. Het volgend decennium gaan zij en haar vriendje Ken uit elkaar en viert ze haar vijftigste verjaardag met onder andere een modeshow op de Mercedez-Benz Fashion Week waar vijftig modeontwerpers op Barbie geïnspireerde outfits showen. Daarnaast kiest ze ook voor een meer natuurlijke look met onopvallende make-up en een sportief lichaam.

You Can Be Anything

Vandaag wil Mattel met Barbie niet enkel jonge meisjes aanspreken, maar ook hun ouders. Hiervoor lanceerde het merk de online video ‘Imagine the Possibilities’. Verborgen camera’s tonen via een leuk filmpje de reacties van volwassenen wanneer jonge meisjes diverse beroepen uitvoeren: van professor, over dierenarts en voetbalcoach tot drukbezette zakenvrouw en museumgids. Met het filmpje toont Barbie aan dat meisjes die met Barbie spelen hun verbeelding stimuleren en meer zelfvertrouwen krijgen. De voortdurende evolutie van de pop zorgt ervoor dat Barbie relevant blijft voor volgende generaties meisjes en moeders, en dat meisjes hun toekomstig potentieel blijven ontwikkelen.

You Can Be Anything-campagne

De You Can Be Anything-campagne

3 nieuwe Fashionista’s

Om deze nieuwe evolutie en campagne te vieren, werden drie nieuwe poppen met drie nieuwe lichaamstypes voor de Fashionistas-lijn gecreëerd. De eerste pop is langer dan de originele Barbie, de tweede heeft meer rondingen en de laatste is kleiner. Ze zijn allemaal verkrijgbaar in verschillende huidkleuren, met verschillende kapsels en in verschillende outfits. Voor de lancering van de poppen eerder dit jaar pronkte de curvy pop met haar lichaam op de cover van TIME Magazine.

Barbie® Fashionistas small, tall, curvy, normal

Barbie Fashionistas small, tall, curvy en normal

Wil je graag één van de nieuwe Fashionistas-poppen of de originele Barbiepop toevoegen aan het poppenhuisje van je dochter (of je eigen poppenhuis)? Neem dan deel aan onze wedstrijd!

 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Barbie.