De Nike Air Max is al ontzettend populair sinds de release van het eerste model in 1987 en ook meer dan dertig jaar later is de sneaker nog steeds erg gegeerd. Nike viert zijn populaire klassieker elk jaar op Air Max Day. In de loop naar die dag lanceert het merk elk jaar opnieuw verschillende nieuwe edities van de sneaker, iets waar fans telkens reikhalzend naar uitkijken.
Elk jaar rond Air Max Day kondigt Nike de release of herwerking aan van nieuwe en oude modellen. Dit jaar kondigde het merk bijvoorbeeld al de comeback van de Atmos x Air Max Animal Pack collectie aan. Daarnaast wil Nike ook focussen op de toekomst en nieuwe ontwerpen. Net daarom geven ze enkele wereldsteden de unieke kans om een Nike Air te ontwerpen voor hun stad.
Nog tot 15 april organiseert Nike Nike: on air, een serie van workshops in Parijs, Londen, Seoul, Tokyo, Shanghai en New York. In die workshops krijgen deelnemers de kans om de ultieme uitwerking van een van de 10 iconische Air Max-modellen voor hun stad te creëren. Dit gebeurt aan de hand van een aantal creatieve workshops, waarin ze zowel een concept als moodboard moeten ontwikkelen.
De ontwerpopdracht begint in elke stad met aandacht voor de lokale omgeving. De deelnemers wordt gevraagd om een ontwerp te creëren, geïnspireerd op hun visie en gevoelens over de stad. Er staan ook heel wat mentors ter beschikking om de deelnemers doorheen het volledige proces in goede banen te leiden.
Na de workshop mogen de deelnemers hun ontwerp voorleggen aan een jury die op zijn beurt drie favorieten per stad zal kiezen. De drie favorieten worden uiteindelijk uitgewerkt in een 3D-model dat terecht zal komen op de website nike.com/onair. Na een wereldwijde stemming wordt per stad het meest gekozen ontwerp in productie gebracht en later ook verkocht aan het grote publiek.