Dit waren de DS Brussels Fashion Days
©

Dit waren de DS Brussels Fashion Days

Door Marguerite Durant, Melanie Stuckens & Stien Vanbaelen
Leestijd: 3 min

Niemand minder dan Agatha Ruiz de la Prada kleurde de DS Brussels Fashion Days met haar excentrieke en fleurige collectie. Ook Ion Fitz, Miguel Marinero en andere rijzende sterren uit de Spaanse mode stuurde hun creaties de catwalk op. Niet veel nieuws onder de zon? In Spanje vast en zeker wel! Ontdek het allemaal in onze fotogalerij.

We kondigden het een tijdje geleden al aan en nu was het eindelijk zover: eind oktober vonden de DS Brussels Fashion Days plaats, een van de grootste Belgische mode-evenementen. Everybody who’s anybody in de mode-industrie was aanwezig voor 3 dagen vol workshops, pop-ups, beauty bars, modeshows en nog veel meer.

2017 was een ode aan Spaanse iconen: Agatha Ruiz de la Prada, Ion Fiz, Miguel Marinero, Eder Aurre, Leyre Valiente, Nouman, D’Icanno, en Toni Enriquez. Allen toonden ze er hun nieuwste creaties. Ook de studenten van de modeacademie madrilène ESNE waren van de partij. Zij mochten hun werk tonen in de galerie Ravenstein. Ontdek hier de mooiste creaties.

Agatha Ruiz de la Prada

Agatha Ruiz de la Prada voltooide haar studies aan de School van Kunsten en Technieken voor Mode in Barcelona. Haar eerste collectie stelde ze tentoon in het designcentrum LOCAL in Madrid. Hier drukte ze al een stempel op haar stijl: artistiek en zeer individueel.

Onmiddellijk kreeg ze steun van Corte Ingles en exploreerde ze verschillende kunstdisciplines zoals keramiek, linnengoed, boeken, accessoires voor huisdieren, parfums en briefpapier. Dit verkocht ze in haar flagshipstores en via een uitgebreid internationaal netwerk van winkels.

Als een heuse creatieve duizendpoot, creëerde Ruiz de la Prada ook uniformen voor bedrijven en officiële organisaties, theaterdecors, opera- en danssets, stadsmeubilair, tuinen, restaurants en nog veel meer. Samen met haar mentors Pepe Rubio en Pedro Almodovar is ze een van de sleutelfiguren van Movida Madrileña, een socioculturele beweging die in 1980 werd opgericht.

/

Ion Fiz

Amper 24 en met een diploma van de Baskische modeacademie op zak, stichtte Ion Fiz in 2002 zijn eigen modehuis. Sindsdien werd zijn werk al meerdere keren bekroond met verschillende prijzen zoals de L’Oréal Paris Cibeles, de Fad Award, de Golden Thimble for Best Design en de Mode Marie Claire prijs.

In 2012 vierde Ion Fiz het tienjarig bestaan van zijn modelabel. Dit deed hij door een hautecouturecollectie van 30 silhouetten te ontwerpen die zijn label perfect belichamen. Het prestigieuze Guggenheim Museum in Bilbao vormde de ideale setting voor de presentatie ervan. Ion Fiz stelde ook een workshop voor over de creatie van een hautecouturerok in het Balenciaga museum.

/

Miguel Marinero

Miguel Marinero staat sinds 1975 aan het roer van zijn creatieve team. Samen hebben ze doorheen de jaren grote indruk op de internationale markt gemaakt. Zo vormden zijn sculpturale silhouetten al meermaals het onderwerp van exposities. Vandaag wordt hij bijgestaan door zijn zoon Nicolas, wiens visie focust op de balans tussen glamour, comfort en de functionaliteit van het kledingstuk.

/

Nouman Nəʊ Mæn

Het label Nouman Nəʊ Mæn werd opgericht in 2014 in Madrid door een collectief van creatievelingen, stylisten, architecten en artiesten. Ze exploreren de cultuur van de hedendaagse man door hun identiteit, hun jeugdigheid en hun genre in vraag te stellen.

Kleding is hierbij niet het enige medium, ook aan de hand van beeldend werk, associaties en verwijzingen creëren ze een uniek en hedendaags universum op maat van mannen die zich graag willen uitdrukken op een manier die afwijkt van het gangbare.

/

Threeones

Threeones definieert zich als een concept dat kunst, cultuur en mode mixt. De collecties zijn geïnspireerd op de waarden en vormen van de Aziatische cultuur. Hoewel hun thuisbasis zich situeert in Spanje, richt het artisanale merk zich dus op de exploratie van de Aziatische esthetiek.

/

Leyre Valiente

Leyre Valiente studeerde textieldesign en audiovisuele communicatie. Vervolgens vertoefde ze een tijd in het kielzog van Alexander McQueen en Loewe om uiteindelijk door te groeien tot creatief directeur bij Kimoa, het merk van formule 1 kampioen Fernando Alonso.

/
Eder Aurre

Als student van de prestigieuze Central Sint Martins school in Londen, werkte Eder Aurre eerst voor verschillende modehuizen alvorens zijn eigen label te lanceren in 2015. Sindsdien won hij al verschillende prijzen, waaronder de Creamoda in 2015, de Getxomoda in 2017 en de prijs voor Beste Baskische Jonge Designer. Hij houdt van pure lijnen, kleuren en architecturale vormen.

/

D’icanno

D’icanno is een Spaans hautecouturemerk met een sterke focus op solidariteit. Het merk is geboren uit de wens om een passie voor mode en verfijning te combineren met een sterke ethische en solidariteitsovertuiging.

Het modehuis zorgt ervoor dat de gebruikte grondstoffen afkomstig zijn van traceerbare en ethische bronnen, ook de ateliers waarmee gewerkt wordt moeten aan deze normen voldoen. Daarnaast schenkt het label 5% van de jaarlijkse opbrengst aan humanitaire doelen.

/

Universitaire School voor Design, Innovatie en Technologie

De Universitaire School voor Design, Innovatie en Technologie in Madrid biedt diverse opleidingen in modeontwerp, interieurontwerp, multimedia en grafisch ontwerp, ontwerp en ontwikkeling van videogames, productontwerp en animatie.

Op de DS Brussels Fashion Days pakte de school uit met creaties van studenten Alejandra Cabrales, Delfina Reca, Fur Lab, Kika Fildago, Paloma Suarez et Toni Enriquez.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Agatha Ruiz de la Prada, DS Brussels Fashion Days.