De Métiers d’art-collectie eert elk jaar de uitmuntendheid van de ateliers die bijdragen aan Chanel’s universum, van Lesage-borduursels tot Lemarié-pluimen. Na eerdere shows in Dakar, Florence en Manchester trekt het luxehuis nu richting China, naar Hangzhou. De keuze voor deze stad, bekend om haar eeuwenoude zijde-erfgoed, is geen toeval. Net als in de Parijse ateliers draait het hier om geduld en precisie, met elk detail als het resultaat van vakmanschap en toewijding.
De Métiers d’art-collectie door de lens van Wim Wenders
Om deze bijzondere show in te leiden, nodigde Chanel filmlegende Wim Wenders uit om de ontstaansgeschiedenis van de collectie vast te leggen in een exclusieve film. Met actrices Xin Zhilei, Tilda Swinton en Leah Dou verweeft Wenders verleden en heden. Dit in een visueel verhaal dat hulde brengt aan Gabrielle Chanels fascinatie voor China.
Wim Wenders vertelt: “Ik bracht tijd door in het kantoor van Mademoiselle Chanel en bestudeerde haar Coromandel-scherm tot in detail. Het voelde bijna als een oud filmscherm of een reusachtige strip vol kleine verhalen. Overal waar je kijkt, ontdek je nieuwe scènes uit het dagelijkse leven. Veel van mijn films zijn begonnen met een verlangen om een verhaal te vertellen dat verbonden was met een specifieke plek die ik had ontdekt en gekoesterd. Dat verhaal kon alleen dáár bestaan.”
Een poëtisch verhaal van Parijs naar Hangzhou
Het verhaal begint in de rue Cambon, in het appartement van Mademoiselle Chanel. Centraal in haar kantoor stond een imposant Coromandel-scherm, een lakpaneel met een voorstelling van het Westmeer in Hangzhou. Dit unieke object, het grootste uit haar collectie van 17e- en 19e-eeuwse panelen, voedde haar dromen en inspireerde haar creaties. Hoewel ze nooit voet op Chinese bodem heeft gezet, waren de delicate motieven en dromerige landschappen van haar schermen een raam naar de wereld. “Ik dacht dat ik zou flauwvallen van geluk toen ik mijn eerste Coromandel ontdekte”, bekende ze ooit. Deze subtiele invloeden zijn terug te zien in haar ontwerpen uit de jaren 50 en 60. Hierin smelten de Chinese cultuur en tijdloze elegantie samen.
In de film van Wim Wenders wordt het Xihu-meer een metafoor voor de dialoog tussen culturen, balancerend tussen eeuwenoude tradities en moderne dynamiek. De kanalen, bruggen en pagodes rondom het meer vormen een natuurlijk theater van ontmoetingen en uitwisselingen. Door een poëtische mise-en-scène wordt Gabrielle Chanels Coromandel-scherm heruitgevonden in de ogen van Tilda Swinton. Het scherm fungeert als een brug tussen dromen van vroeger en de digitale realiteit van vandaag.
Het visuele verhaal draait om een subtiel evenwicht. Hangzhou, een stad die voortdurend in beweging is, weerspiegelt de essentie van Chanel, waar erfgoed en innovatie elkaar ontmoeten. Deze spanning tussen verleden en toekomst belichaamt perfect de geest van de Métiers d’art-collectie, een ware ode aan uitzonderlijk vakmanschap.