Voor Maria Grazia Chiuri, de artistiek directeur van de damescollecties van Dior, biedt de presentatie van de Cruise-collectie de kans om in de voetsporen van Christian Dior te treden en trekt ze naar diverse delen van de wereld. Dior koos eerder voor steden als Mexico, Athene en Los Angeles voor de onthulling van hun Cruise-collecties.
Dit keer reisde La Maison naar Schotland. De laatste keer dat Dior een collectie showde in Schotland was bijna 70 jaar geleden, in 1955, in het Gleneagles Hotel.
Spookjesachtig Schotland
Tegen de spookachtige achtergrond van Drummond Castle in Perthshire en onder het geroffel van doedelzakken presenteerde Chiuri een collectie die de vrijgevochten geest van de overleden royal Queen Mary weerspiegelde. Ook zette de ontwerpster de wilde schoonheid van het ruige landschap van het land en de traditionele kleding, dankzij een samenwerking met het Schotse modelabel Le Kilt, in de kijker.
De eenhoorn en de distel, iconische symbolen van Schotland, werden omgezet in heraldisch borduurwerk. Het borduurwerk herinnert aan het embleem van Mary Stuart, zoals beschreven in Clare Hunter’s boek Embroidering Her Truth: Mary, Queen of Scots and the Language of Power.
Het boek diende als inspiratie voor Chiuri. De ontwerpster wilde een eerbetoon brengen aan het erfgoed en de geschiedenis van Schotland en tegelijkertijd de huiscodes van Dior levend houden.
Donker en romantisch
In de 89 looks verwerkte Chiuri materialen als tartan en tweed en stylede ze met chokers, zwarte leren handschoenen, denim en kant en laarzen in Wellington-stijl. Ook opmerkelijk: de beelden van de lente-zomerpresentatie van 1955. De foto’s werden aangebracht op de randen van kilts.
De donkere en romantische collectie, klassiek en tegelijk modern, is een bijzondere manier om het verleden in het heden te integreren.
Lees ook: De Cruise-collectie van Louis Vuitton: een ode aan Barcelona