Het succesverhaal achter de Levi’s 501, de beroemdste broek ter wereld
© Levi's

Het succesverhaal achter de Levi’s 501, de beroemdste broek ter wereld

Leestijd: 1 min

De 501, de iconische jeansbroek van Levi’s, blaast 150 kaarsjes uit. Een werk van lange adem, net zoals de populariteit van de broek zelf. Wij namen een duik in de geschiedenis van de klassieke blue jeans.

/

Toen de Joods-Duitse migrant Levi Strauss in 1873 een patent aanvroeg op een met spijkers verstevigde broek, had hij zich nooit kunnen inbeelden dat het kledingstuk aan de basis lag van een bedrijf dat een miljardenomzet boekt. De duurzame werkbroek met vijf zakken droeg toen nog de naam ‘XX’ en groeide snel uit tot het officieuze uniform van de Amerikaanse arbeidersklasse en cowboys die beiden baat hadden bij het stevige materiaal. Naarmate de broek populairder werd en er meer modellen bij kwamen, kreeg het een eigen nummersysteem dat nog steeds gebruikt wordt. Het allereerste model kreeg het nummer 501; de eerste blauwe jeans met klinknagels.

Geliefd in Hollywood

Ondanks dat de broek bedoeld was voor werkmannen, duurde het niet lang voor de gewone man in de straat het comfort en de stevigheid ervan ontdekte. Acteur Marlon Brando zorgde in 1953 voor de finale doorbraak toen hij in de film The Wild One non-stop bikerboots, een wit T-shirt en een Levi’s 501 droeg. De verkoop van de broek ging de hoogte in en de 501 werd symbool van de jeugd en rebellie. Op sommige scholen werd de jeans zelfs verboden wegens ‘gevaarlijk’, maar Levi’s omarmde die kwalijke reputatie net. Een slimme zet, zo bleek later. Ook andere Amerikaanse iconen zoals acteur James Dean, schrijver Jack Kerouac en schilder Jackson Pollock volgden. Toen Marilyn Monroe in de blockbuster River of No Return een 501 droeg, gingen ook vrouwen wereldwijd overstag.

Anno 2023

Om de verjaardag van de 501 te vieren, lanceert Levi’s een wereldwijde communicatiecampagne maar ook een maandelijkse samenwerking met een designer of artiest die de jeans herinterpreteert. Het Japanse merk Ambush, dat punk met esthetiek en luxecodes mixt, en Stüssy, een pionier op het gebied van streetwear, beten de spits af. Levi’s lanceert verder ook verschillende nieuwe pasvormen en afwerkingen van de iconische jeans, zoals een versie geïnspireerd op de eerste 501 die voor vrouwen werd uitgebracht in 1981 en een speciale Red Tab met het nummer 150 op het rugetiket.

De nieuwe 501® ’81 jeans

Lees ook: Chanel Cruise 2023: Coco in Hollywood & Onze 45 favoriete lente-zomer handtassen gespot op de catwalk.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Levi's.