5 prachtige Belgische labels die nog eens duurzaam zijn ook
© Furore Fashion

5 prachtige Belgische labels die nog eens duurzaam zijn ook

Door Lieselot Luykx
Leestijd: 3 min

Op 22 april vierden we 50 jaar Earth Day. Een dag waarop we er extra bewust van gemaakt worden hoe belangrijk de aarde voor ons is en waarom we goed voor de natuur moeten zorgen. Daarom vinden we het bij Marie Claire belangrijk om duurzame mode in de kijker te zetten.

Wist je dat de fashion-industrie, op de olie na, de meest vervuilende industrie is op de wereld? Steeds meer modelabels zoeken naar oplossingen en willen en een steentje bijdragen aan een duurzamer model. Wij zochten voor jou, 5 Belgische duurzame labels op, die verantwoordelijk én transparant omgaan met hun productieproces. Lees even verder! 

/

De mode-industrie is vervuilend

De fashion-industrie is op verschillende manieren vervuilend …  Zo heb je de CO2 uitstoot die vrijkomt bij de productie en vervoer, de grote hoeveelheid water die gebruikt wordt bij het telen van de grondstoffen, het verven van de stoffen waardoor het vervuilend is voor water én de immense hoeveelheid afval die het met zich meebrengt omdat fast-fashion niet lang wordt gedragen. Toch allemaal redenen om in de toekomst meer na te denken over impulsaankopen… 

<<Lees ook – Crush of the day: Baum und Pferdgarten x World Earth Day>>

/

Wehve

WEHVE werd opgericht in 2014 en brengt hulde aan de traditionele weefmethode en de unieke technische know-how die van generatie op generatie wordt doorgegeven door vrouwen in Zuid-Amerika. De oprichtster van het label, Gesine Holschuh, heeft de identiteit van haar merk gecreëerd via haar passie voor sociale impact. Collecties worden in Zuid-Amerika geproduceerd door ambachtelijke collectieven die werken volgens de principes van World Fair Trade Organization .

We verlangen alvast naar heerlijke zomerdagen. Tunieken met bloemmotieven, kaftans in zachte pastelkleuren,… Elk stuk is duurzaam en voelt zacht aan dankzij de fijne merino wol vermengd met zijde, katoen of baby alpaca.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Shooting relocated to home 🙄 #homeworkinginwehve #staysafestayhome

Een bericht gedeeld door WEHVE by Gesine Holschuh (@wehve) op

/

Furore Fashion

Furore is een Belgisch modemerk dat sterke vrouwen wil inspireren tot een stijlvolle en bewuste garderobe die hun unieke persoonlijkheid versterkt. Het label breekt los van de traditionele modekalender en focust op een slow-fashion benadering. Een seizoensloze aanpak staat hierbij centraal met de ‘Never Out of Stock‘ – collectie. Het resultaat? Een fijne selectie terugkerende essentials!

/

I Love Mr Mittens

I Love Mr Mittens is niet zomaar een modelabel, het is een label gebaseerd op duurzaamheid met behoud van tijdloze esthetiek. Kort samengevat is Stéphanie Caulier’s visie voor haar merk: kwaliteit boven kwantiteit. 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Our Spring Summer 2020 collection has landed on ilovemrmittens.com 🌷#cotton #knitwear #ilovemrmittens #knits

Een bericht gedeeld door Mr Mittens (@ilovemrmittens) op

/

Âme

Ysaline Grangé en Alizée Van Strydonck – de twee oprichtsters van het label Âme – ontwerpen enkel items die zijzelf elke dag opnieuw willen dragen. Wat je je daarbij moet voorstellen? Minimalistische ontwerpen met weloverwogen details die een tijdloze stijl creëeren. Bij dit label moet je net zoals de andere labels geen fast fashion verwachten …. Het label kiest ervoor om stuks te vervaardigen die ieder seizoen terugkeren. Zo moet je op deze manier nooit meer afscheid nemen van je favoriete kledingstuk!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

PREPARE FOR SPRING WITH A PERFECT BASIC. #bae #madeinportugal #âmeantwerp

Een bericht gedeeld door âme (@ame_antwerp) op

/

La fille d’O

Een bewuste keuze voor duurzame materialen en lokale productie zijn essentieel voor Murielle Scherre en La fille d’O. La Fille d’O werkt lokaal met ecologische stoffen (zoals Tencel®), wat de keten kort houdt en minder vervuilend is op vlak van transport. Weliswaar, op en top duurzaam!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

if you see it do it make it fail better but keep on going proceed adjust your vision along the line . in 2003 i dreamed up a bra. i wanted it to be the 501 of bras. nothing to add. nothing to delete. this monowire bra has not left my life ever since. it has taken over the world over the years. last year i decided i wanted to improve the fit of this bra. so here goes: CHIME FEST IS BACK. we have them in new khaki. in iconic black. and in the absence of color off-white. and the best news: i added a size to them. size 5. and even better news. we updated our size 1 so it fits better for narrow contour and A cup type ‘o people. thanks to all the people who so patiently came to our fittings every week. i couldn’t have done it without you(r boobs). when did you get your first ‘O bra? tell me the whole story. . . . #lingerie #designerlingerie #lingerieofthemonth #lingerielove #lingerieonline #madebyhand #ethicalblogger #supportyourlocalshop #ethicalshopping #belgianbrand #fashionrevolution #consciousclothing #slowfashion #whomademyclothes #oekotex #localbrand #ikkoopbelgisch #supportthemakers #buylocal #khakilingerie #colorful #khaki #innovation

Een bericht gedeeld door la fille d’O lingerie (@lafilledo) op

Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook – 25 tips om elke dag duurzaam te leven

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: 50 jaar, Climate Action, Duurzame mode, Ikkoopbelgisch, World Earth Day.