Begin jaren 90 startte Nicky Zimmermann haar avontuur op lokale markten, waar ze haar kleurrijke creaties verkocht. Vandaag is haar gelijknamige label in de wereld van de luxebrands uitgegroeid tot een gevestigde naam met een wereldwijde uitstraling.

Het succesverhaal van dit familiebedrijf wordt gedragen door Nicky Zimmermanns passie voor vrouwelijke en geraffineerde mode: zelfverzekerd, verfijnd, gemaakt van luxueuze materialen, tijdloze borduursels en optimistische kleurtinten.

Het Zimmermann-avontuur begon in Sydney, waar Nicky haar eerste jurken naaide in de garage van haar ouders en ze dan in het weekend verkocht op de markten van Paddington. Die ambachtelijke aanpak had één groot voordeel: zo kon ze rechtstreeks met haar klanten praten, terwijl zij noch hen er enig idee van hadden dat ze aan de voet stond van een heus mode-imperium, eentje dat ze zelf, steek na steek, heeft opgebouwd. “Tijdens die marktjaren wijdde Vogue Australië plots twee volle pagina’s aan mij”, herinnert de CEO zich. “Dat was een kantelpunt: plots kwamen er bestellingen van boetieks uit heel Australië binnen. Ik voelde een geweldig enthousiasme. Kort daarna opende ik mijn eerste boetiek in Darlinghurst.”

Een verhaal van vrouwen

De onderneming groeide snel en in 1991 vervoegde Simone, Nicky’s zus, het label. Ze vullen elkaar aan en hun samenwerking vormt tot vandaag de stevige basis van een bloeiend, invloedrijk Australisch modehuis. Nicky is bovendien één van de medeoprichters van de Australian Fashion Chamber. Vrouwelijkheid en zusterlijke samenwerking kleuren de ziel van het brand. Elke collectie speelt met subtiele kleurencombinaties en delicate, originele prints die een geraffineerde allure creëren. Een tweede pijler van Zimmermann tekent zich rond de heupen en het rijgwerk op de rug: een collectie flatterende badmode. Sculpturaal, elegant en herkenbaar beachy, een ode aan de Australische roots van het label, en aan vrouwen die zich mooi willen voelen bij elke beweging. Met tijdloze bloemenprints, een bijzonder talent voor sierlijk rijgwerk en vloeiende materialen belichaamt Zimmermann vandaag een luxueus post-romanticisme: onberispelijk tot in de details, kostbare materialen, flatterende modellen — en altijd met een vleugje lichtheid, een uitnodiging om mode en onszelf niet té ernstig te nemen.

Nicky et Simone Zimmermann

Nicky en Simone Zimmermann © Zimmermann

Vrolijkheid als tegengeluid

De eerste Belgische Zimmermann-boetiek opent zijn deuren in de prestigieuze Waterloolaan, te midden van de luxeadressen, die van deze Brusselse laan een kleine Parijse Avenue Montaigne maken. De Croisière 2026-collectie vertelt nostalgische piratenverhalen en ademt de exuberantie van de New Romantic-beweging. Toch verhullen de lijnen ook een zachte subversieve ondertoon, perfect voor zorgeloze rebellen met een vrije, onbelemmerde stijl. De items zijn geschikt voor zowel grootse gelegenheden als spontane, ongekunstelde momenten. Ze sluiten naadloos aan bij de Belgische stijl: ontspannen, elegant, speels — een gedeelde taal voor alle modeliefhebbers van hier en daarbuiten.

Waterloolaan 7 – 1000 Brussel

Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Zimmermann.