De kleerkast van Yves Saint Laurent in vijf parfums
© Yves Saint Laurent

De kleerkast van Yves Saint Laurent in vijf parfums

Door Camille Hanot & Emma Verbeke
Leestijd: 2 min

Le Vestiaire des Parfums is een collectie van vijf gesofisticeerde geuren gebaseerd op vijf iconische items uit de garderobe van Yves Saint Laurent. Tuxedo, Caban, Saharienne, Trench en Caftan zijn bijzondere geuren die zowel geschikt zijn voor mannen als voor vrouwen. Parfumeur Juliette Karagueuzoglou vertelt over haar creatie Tuxedo.

Jij bent ‘de neus’ van Tuxedo, noemen ze jou ook zo?

“Ja, ze noemen ons wel eens de neus, maar ik word liever parfumeur genoemd. ‘Neus’ vind ik een beetje neerbuigend. De creatie van een parfum gebeurt vooral in het hoofd en in het hart. De neus is enkel de manier waarop de wereld geuren waarneemt. Het is net zoals je een pianist enkel handen zou noemen of een schilder enkel ogen. Toch begrijp ik wel dat ‘neus’ een schattige bijnaam is en ook een onmisbaar orgaan bij het creëren van een parfum.”

Beschouw jij je gevoel voor geur als een gave of kan iedereen met de nodige inspanning parfumeur worden?

“Volgens mijn ouders was ik als kind al constant bezig met geuren. Ik beschreef alles wat ik rook en probeerde te raden wat ik zou eten. Op dertienjarige leeftijd ontdekte ik het beroep van parfumeur en toen vertrok ik naar het ISIPCA, een parfumschool in Versailles, om mijn droom waar te maken.”

“Mijn reukvermogen is goed ontwikkeld, maar dat is zeker niet genoeg om parfumeur te worden. Je moet ook een goed geheugen hebben en creatief zijn. Creativiteit is een discipline op zich. Je moet er elke dag aan werken en af en toe eens buiten de lijntjes durven denken. Picasso zei ooit: ‘Ik weet niet wanneer de inspiratie komt, maar als hij er is, ben ik druk aan het werk’. Je moet ook veel begrip hebben, want vaak maak je parfums voor een merk en niet voor jezelf.”

Yves Saint Laurent Juliette Karagueuzoglou

Pers

In dit geval heb je Tuxedo gemaakt voor Yves Saint Laurent. Hoe ging dit in zijn werk?

“Wanneer een merk ons benadert, hebben ze doorgaans al een idee. In dit geval was het idee een vestiaire. We lieten ons inspireren door de iconische kledingstukken daarin en baseerden ons op de emoties die de stukken bij ons opriepen. Vervolgens hebben we geprobeerd een link te leggen tussen het kledingstuk dat we gekozen hadden en de geur die we wilden creëren.”

Sprak de tuxedo jou aan? 

“Zeker. Het was het kledingstuk dat ik wou uit de kleerkast van Yves Saint Laurent. Ik vond het één van de mooiste stukken uit de garderobe. Het stuk is androgyn en dat sprak me erg aan. Het parfum vertelt het verhaal en de geschiedenis van het kledingstuk op een universele wijze.”

Wat is het verhaal dat jouw parfum wil vertellen?

“Voor mij staat Tuxedo voor de kleur zwart, elegantie, matheid, satijn en uiteraard ook voor de androgyne kant van het kledingstuk. Ik heb het parfum gecreëerd op basis van deze elementen. Ik koos voor patchoeli, één van mijn favoriete ingrediënten, zowel geschikt voor vrouwen als voor mannen. Patchoeli vormt het hart van het parfum, omdat het een sexy aspect geeft aan de geur. Daarnaast gebruikte ik specerijen, peper en koriander om het parfum glans te geven. Voor het androgyne aspect gebruikte ik roos.”


Op welk moment wist je dat het parfum af was?

“Goeie vraag. In dit geval moesten we niet zo veel afwijken van het originele idee. We wisten dat het parfum af was na de testfase toen de sillage, houdbaarheid en kracht perfect waren.”

Waar haal jij je inspiratie uit?

“Ik laat me inspireren door het leven! Een lekker gerecht, een reis en de zoetheid uit mijn kindertijd. Geuren zijn sterk verbonden met herinneringen en emoties. Er komen vaak herinneringen naar boven van geuren die je in je kindertijd hebt geroken. Op dat moment moet je die geuren opslaan in je geheugen.”

Emma Verbeke De artikels van >

West-Vlaamse die haar hart verloor aan Gent. Leeft zich graag uit met make-up of in de kickboksles. Houdt van goede boeken, bingewatchen en dansen tot in de vroege uurtjes.

Tags: TUXEDO, Yves Saint Laurent.