Virgil Abloh toont hoe een collectie van Off-White tot stand komt
© Instagram @off___white___seasons

Virgil Abloh toont hoe een collectie van Off-White tot stand komt

Leestijd: 2 min

Off-White, het populaire merk van Virgil Abloh dat streetwear en luxe verenigt, wil transparanter zijn over het creatieproces achter de kleren. Sinds deze week kunnen fans via het Instagramaccount 'Off-White™ Seasons' meegenieten van wat zich achter de schermen afspeelt.

/

Van de eerste schetsen tot het naaien van de kleren en het shooten van de campagne. Er komt meer kijken bij het maken van een modecollectie dan je denkt. Virgil Abloh, wel vaker pionier, gunt zijn fans nu een blik achter de schermen bij Off-White. Op het nieuwe Instagramaccount ‘Off-White™ Seasons’ kun je voorlopig al het volledige lookbook van de resort 2021 collectie bekijken voor zowel heren als dames. Misschien nog wel interessanter zijn de screenshots van WhatsApp-gesprekken tussen Abloh en zijn team. Hij toont daarin exact hoe hij zijn visie vertaalt van zijn gsm tot het finale product.

“Moest ik nu 17 jaar zijn en willen leren hoe ik in de modewereld aan de slag kan gaan, zou ik naar een documentaire willen kijken of naar een dergelijk Instagramaccount surfen”, vertelt Abloh aan Vogue. “Zo ontdek je hoe een idee tot leven komt, waarna je het op jouw manier interpreteert. Dit account wordt een plaats waarop we verhalen kunnen vertellen, ons proces laten zien en zo mensen het DNA van Off-White leren kennen.”

/

Wie is Virgil Abloh?

Virgil Abloh (39) groeide op in Chicago en is ingenieur-architect van opleiding. Rapper en eveneens ontwerper Kanye West zag al snel potentieel in hem, en maakte hem verantwoordelijk voor de look en het artwork van zijn merk. Abloh baatte ook zijn eigen kledingboetiek RSVP Gallery uit in Chicago en vloog de wereld rond als deejay. Pas in 2012 vergaarde bij bekendheid bij het grote publiek toen hij zijn merk Off-White lanceerde. Zoals eerder gezegd was het zijn voornaamste doel om streetwear en luxe te verenigen. Met succes. In 2014 werd hij genomineerd voor de prestigieuze LVMH-prijs. Daarna ging de bal aan het rollen. Toonaangevende winkels als Dover Street Market en Barneys kochten zijn ontwerpen, hij was de meest besproken naam tijdens de modeweken.

In 2017 ging de populariteit van zijn merk helemaal door het dak met dank aan Nike. Hij stak 10 bestaande sneakers van de Amerikaanse sportgigant in een nieuw jasje onder de noemer ‘The Ten’. Aan elke sneaker werd een oranje label bevestigd en maanden op voorhand teasden verschillende celebs ze op sociale media. Ze werden in gelimiteerde oplage verkocht aan € 200 per stuk, maar zijn nog steeds te koop voor het tienvoudige ervan op sites als Grailed.

Eerste zwarte creatief directeur

Het succes van Abloh werd een jaar later dubbel en dik beloond toen hij door Louis Vuitton aangesteld werd als verantwoordelijke voor de herencollectie. Bovendien was hij de eerste zwarte creatief directeur van het modehuis ooit. Sinds zijn aanstelling is de verkoop flink de hoogte in gegaan. Of hoe hij het gezegde “alles wat Abloh aanraakt verandert in goud” steeds weet waar te maken.

Lees meer Marie Claire op: H&M x Sandra Mansour: nieuwe collab doet dromen, Shopping: duurzaam leven, kies voor deze vegan sneakers en PFW ontwerper in de kijker: Dries Van Noten.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Mode, Nike, Off-White, Virgil abloh.