INTERVIEW: Jeff Abrams over het succes achter Rails
© Pers

INTERVIEW: Jeff Abrams over het succes achter Rails

Leestijd: 2 min

Acht jaar geleden richtte Jeff Abrams Rails op. Vandaag wordt zijn modelabel in een 50-tal landen wereldwijd verkocht en mag hij onder andere Beyoncé, Gisele Bündchen en Kendall Jenner tot zijn klanten rekenen. In oktober was de Californiër op doorreis in Antwerpen en wij konden die kans natuurlijk niet laten voorbijgaan. Het relaas van ons gesprek lees je hier.

Hoe is Rails ontstaan?

Jeff Abrams: “Ik heb helemaal geen achtergrond in de mode, maar van kleins af aan ben ik wel altijd creatief bezig geweest en daar wou ik iets mee doen. Op een dag kocht ik dus een simpele zwarte hoed en naaide er een zelfgemaakt ‘Rails’ logo op. Met die hoed trok ik van winkel tot winkel in de hoop dat iemand hem wou verkopen. Eerst zonder succes, tot een vriend voorstelde de hoed op de toonbank te zetten in de winkel waar hij werkte. De hoed werd verkocht en ze vroegen me meer hoeden te maken. Na twee maanden hoeden maken en verkopen, begon ik ook hoodies te maken. Zo groeide Rails stilaan uit tot een volwaardige collectie.”

Vanwaar komt de naam Rails?

“Tijdens en na mijn studies heb ik een tijd in Italië gewoond. Ik heb toen veel rondgereisd met de Eurail. Die ervaring heeft me ook geïnspireerd om mijn eigen label te beginnen. Vandaar de naam Rails. In onze collecties combineren we de relaxte Californische lifestyle met de Europese, en meer bepaald de Italiaanse, verfijning.”

Rails is vooral bekend om zijn hemden. Wat maakt jullie hemden zo speciaal? 

“Het hemd was inderdaad onze grote doorbraak. Iedereen maakte hemden in stijf katoen die het vrouwelijke lichaam niet echt flatteerden. Wij hebben een materiaal uitgevonden, een blend met Tencel, dat heel zacht en soepel aanvoelt en vrouwelijker en luxueuzer oogt. Deze hemden zijn ondertussen echt ons handelsmerk.”

Een bericht gedeeld door RAILS (@rails) op

Waarom valt Rails zo in de smaak bij celebrities?

“We hebben die sterren nooit betaald om onze items te dragen. We hadden het geluk dat ze uit zichzelf bij ons terechtkwamen en de kwaliteit van Rails erkenden. Dat heeft ons natuurlijk veel geholpen om naam te maken.”

Wat is volgens jou het geheim achter het succes van Rails? 

“We proberen geen trends na te jagen, maar leggen de focus op een bepaald item, namelijk het hemd, en dat werken we uit tot in de perfectie. Ik denk dat je op die manier sneller naam maakt als merk. Klanten weten dat ze kwaliteit en consistentie kunnen verwachten.”

“Een goed product op de markt brengen, is natuurlijk niet alles. Het is ook heel belangrijk om naar buiten te gaan en je verhaal te vertellen. Zo bouw je een band op met je klanten.”

Een bericht gedeeld door RAILS (@rails) op

Welke toekomstplannen heb je nog voor Rails?

“We willen blijven doen waar we goed in zijn, de hemden, en daar nog verschillende stijlen aan toevoegen. Daarnaast willen we onze collecties verder uitbouwen. Naast de vrouwencollectie hebben we ook een mannen- en kindercollectie en daar is nog veel potentieel.”

“Verder willen we onze verkooppunten wereldwijd verder uitbreiden. Nu zijn we al in veel grote steden verkrijgbaar, maar in een volgende stap willen we ook mensen in kleinere steden en dorpen bereiken. Op termijn willen we ook onze eigen winkels openen. Voorlopig zijn we enkel in multibrandboetieks verkrijgbaar.”

Een bericht gedeeld door RAILS (@rails) op

Heb je nog een stijltip voor ons?

“Het DNA van ons merk is eigenlijk mijn belangrijkste stijltip. Probeer niet alle trends te volgen, maar ga op zoek naar je eigen identiteit. Draag kleren waar je je comfortabel in voelt. Zo voel je je ook zelfzekerder en dat straal je uit.”

Rails is in België onder andere verkrijgbaar bij Histoires des Femmes in Mechelen en Cosi Cosi in Antwerpen. www.rails.com

Tine Stoop De artikels van >

Houdt van dansen, verliest zich graag in een goed boek en zegt geen nee tegen avontuur. Is sinds kort de trotse eigenaar van een vintage Chanel.

Tags: Jeff Abrams, Rails, Street style, Trend.