Populariteit Charles Eames stijgt 45 jaar na zijn dood (+ zo tik je zelf een Eames-stoel op de kop)
© Eames office llc

Populariteit Charles Eames stijgt 45 jaar na zijn dood (+ zo tik je zelf een Eames-stoel op de kop)

Leestijd: 2 min

45 Jaar na het overlijden van Charles Eames is hij populairder dan ooit. Catawiki, de toonaangevende online marktplaats voor bijzondere objecten, deelt enkele tips voor hoe je best zo'n iconische Eames Chair op de kop tikt. 

/

Charles Eames was een invloedrijke Amerikaanse ontwerper, architect en filmmaker. Hij wordt vaak herinnerd als een pionier op het gebied van modern design en is bekend om zijn bijdragen aan verschillende disciplines, waaronder meubelontwerp, industrieel ontwerp en architectuur.

Samen met zijn echtgenote Ray Eames, vormde Charles een krachtig creatief duo dat verantwoordelijk was voor enkele van de meest iconische ontwerpen van de 20e eeuw. Ze stonden bekend om hun innovatieve benadering van materialen en productieprocessen, waardoor ze baanbrekende meubelstukken zoals de Eames Lounge Chair en Ottoman creëerden, die nog steeds worden beschouwd als meesterwerken van design en comfort.

Lees ook: Hier eet je lekker artisanaal ijs in Antwerpen

/

Investering

In de afgelopen vier jaar (2019-2022) is de verkoop van Eames objecten op Catawiki gegroeid met een jaarlijks gemiddelde van 77 – bijna een verdubbeling elk jaar. Stukken van Eames zijn zeer gewild bij Franse, Italiaanse en Nederlandse kopers. Eames objecten worden gezien als een stabiele investering, die na verloop van tijd zelfs in waarde kan stijgen.

/

Tips bij het kopen van een Eames-stoel

Catawiki vroeg Senior Design Expert Alexander Fahl waar je best op let bij het kopen van een vintage Eames-stoel:

1. Waar ben je naar op zoek? Wil je een stukje designgeschiedenis of zoek je gewoon een stoel om in te relaxen? Als je waarde hecht aan geschiedenis, ga dan op zoek naar een van de eerste drie generaties Eames-stoelen, geproduceerd voor 1974. Als je op zoek bent naar een tijdloos, stijlvol en comfortabel meubelstuk zonder historische betekenis, kunnen recentere en minder dure stoelen volstaan.

2. Kies voor vintage sets. Een nieuwe Vitra-loungestoel met voetenbank kost nieuw zo’n €10.000 kost, terwijl je al een vintage set kan scoren vanaf €4.000. Een vintage set die voor minder dan €4.000 wordt aangeboden, is helaas meestal te mooi om waar te zijn. Voor vintage sets in uitzonderlijke staat, wordt op Catawiki zelfs tot €14.000 geboden.

3. Ken legitieme fabrikanten. Eames-loungestoelen en voetenbanken werden onder licentie geproduceerd door twee legitieme fabrikanten: Vitra voor Europa en het Midden-Oosten, en Herman Miller voor Amerika en de rest van de wereld. Oudere versies werden gemaakt van Braziliaans palissander, wat moeilijk na te maken is. Na 1991 verschoof de productie vanwege milieuproblemen met verschillende soorten houtfineer, leerkleuren en afwerkingen, waardoor variaties vaker voorkomen.

4. Inspecteer grondig. Hoewel een vintage patina op leer een persoonlijke voorkeur kan zijn, moet je voorzichtig zijn met beschadigingen, restauraties, reparaties en vervangingen, omdat die de waarde van de stoel beïnvloeden. Beschadigd leer kan duur zijn en moeilijk om goed te repareren. Controleer het frame van de stoel op breuken en scheuren, vooral rond de bevestigingen, wat vaak zwakke plekken zijn.

5. Heb oog voor detail. Authentieke Eames-stoelen hebben specifieke details waar je op moet letten. Begin met het zoeken naar labels of stempels, maar wees voorzichtig omdat sommige vervalsingen labels van echte stoelen kunnen hebben. De helling van de rugleuning en het aantal lagen multiplex (meestal zeven) zijn ook heel specifiek voor een Eames Chair. Let tot slot op de kwaliteit van het leder en de vulling van de kussens, want die moeten de vermeende kwaliteit en leeftijd van de stoel weerspiegelen:stoelen die tientallen jaren zijn gebruikt vertonen tekenen van slijtage op de armleuningen en andere plekken.

Lees ook: Ontdek de Franse streek Oise: 6 tips voor een weekendje weg

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.