Met de badmode van Eres wordt het een zwoele zomer
© Eres

Met de badmode van Eres wordt het een zwoele zomer

Leestijd: 1 min

Al ruim vijftig jaar is Eres marktleider in luxueuze badmode en lingerie. De ontwerpen die het vrouwenlichaam accentueren, waren van bij de opening van de eerste winkel al een instanthit. En ze hebben de tand des tijds glorieus doorstaan. 

/

Oprichtster Irène Leroux roeide graag tegen de stroom in. Toen ze in 1968 de lingerieboetiek van haar ouders op de place de la Madeleine in Parijs overnam, besloot ze het hele jaar door badmode te verkopen. Ongezien, want tot die tijd was het een seizoensproduct. Ze liet zich inspireren door de couturehuizen die cruisecollecties maakten voor de zonvakanties van de rijken. Ook schafte ze het korset en de vulling af. Leroux wilde ontwerpen maken die de vrouwelijke vormen accentueerden, niet vervormden. Even revolutionair was haar initiatief om bikinislips en -tops apart te verkopen. Net als de introductie van de triangelbikini zonder bh-beugels in de jaren zeventig.

Eres

Eres

Als een tweede huid

De badmode van Leroux is vooral bekend door de stof peau douce, letterlijk vertaald als zachte huid, maar in dit geval ook wel aangeduid als tweede huid. Het wordt enkel door Eres gebruikt en omsluit het lichaam net als een gaine, maar dan erg comfortabel. Dat de badpakken en bikini’s in een mum van tijd droog zijn, danken ze aan toile parachute. Maandenlange tests met zout water, zon, chloor en wasmiddelen garanderen kleurvastheid. Visueel onderscheidt het Franse merk zich met grafische en uitgepuurde lijnen, zonder decoratieve elementen en franjes. Verfijnd en elegant, nooit sexy om sexy te doen.

Geen twee dezelfde

Afgezien van enkele permanente kleuren, is het onmogelijk om twee identieke tinten te vinden in de zomer- en wintercollecties van Eres. Elk item, ontwikkeld volgens de inspiratie van het seizoen, heeft een eigen naam. Voor de zomer, die de kleuren van de Middellandse Zee oproepen, duiden onder andere “limonade”, “cactus”, “nectarine” of “laurier rose” de items aan, zoals het nu al iconische badpak Aquarelle, de bikini Mouna en de klompen die het merk in samenwerking met Scholl uitbracht.

Een soort uitvergrote tijgerprint in de collectie met Maison Rabih Kayrouz maakt ook deel uit van de zomerlijn en is een tikje gedurfder dan we gewoon zijn van het merk. Al zal Eres altijd trouw blijven aan haar DNA. Behalve badmode en lingerie heeft het Franse label accessoires zoals badhanddoeken, omslagdoeken, strandtassen, sandaaltjes en strandkleding.

Lees ook: 5 vragen aan Kenneth Ize, de opkomende Nigeriaanse ontwerper.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Eres, Swimwear.