Meet the designer: dit is het brein achter de adembenemende H&M Studio collectie SS20
© Linda Wikkel @H&M

Meet the designer: dit is het brein achter de adembenemende H&M Studio collectie SS20

Leestijd: 3 min

Op de klinkende datum van 20/02/2020 werd de H&M Studio SS20 collectie gelanceerd. Deze collectie is één van de meeste kleurrijke Studio collecties tot nu toe en staat volledig in het teken van “Freedom” – lees, de vrijheid hebben om te doen wat je wil en te zijn wie je wil. Giet dat allemaal in een heel zomerse vibe.

In een exclusief interview onthult Linda Wikkel, concept designer van H&M Studio ons het ontwerpproces from scratch.

Lees ook: Streetstyle: de mooiste looks van New York Fashion Week 2021-2022

/

Hoe is het om ontwerper van H&M studio te zijn? Wat houdt je takenpakket net in? Hoeveel mensen stuur je aan?

H&M Studio heeft een toegewijd team van ca. 13 mensen – waarvan vijf ontwerpers die allemaal buitengewoon briljant zijn in het bedenken van originele ideeën en veelzijdige ontwerpen voor onze klanten. Het is een snelle, dynamische omgeving binnen het bedrijf, en we komen voortdurend met nieuwe ideeën en innovaties voor de collecties. We ontdekken trends en denken na over hoe we ze voor onze klant kunnen aanpassen in ontwerpen die jaren in hun garderobe blijven zitten komen.

/

Als je een collectie uittekent, duurt het daarna nog een hele poos voor ze in de winkel ligt. Hoe vang je de tijdsgeest zo lang op voorhand?

We werken bijna een jaar van tevoren aan de collecties van H&M Studio voor ze in de winkels worden verkocht. We hebben een aantal van de beste mensen ter wereld die ontluikende trends spotten voordat ze ontploffen. Uiteraard kijken we onafgebroken naar de streetstyle en de popcultuur; we wonen trendseminars en stoffenbeurzen bij en we doen consumentenonderzoek naar wat onze klanten dragen.

Kortom, we kunnen meestal goed voorspellen en inspelen op wat onze klanten willen. Vergeet niet dat H&M Studio ook kiest voor tijdloze, veelzijdige klassiekers met moderne snits. Er zal dus altijd een hoog modeniveau zijn, inclusief sterk maatwerk, en goed doordachte silhouettes die door een aantal briljante accessoires een outfit kunnen tillen.

/

Je bent intens met je job bezig. Wat doe je eigenlijk het liefst: tekenen, managen, produceren?

Mijn favoriete tijdstippen van het proces zijn absoluut het begin en het einde. Ik hou van de onderzoeksfase waarin alles mogelijk is en we langzaam beginnen om dat witte papier voor ons in te vullen. Voor de lente/zomer 2020 trokken we naar het Zweedse eiland Gotland, een prachtig eiland ten zuiden van Stockholm, en deden we een roadtrip.

De kalkstenen formaties waren zo geweldig dat de lege rotsachtige stranden op een maanlandschap lijken. We hebben foto’s gemaakt en die hebben uiteindelijk de prints in de collectie geïnspireerd. De atmosfeer deed denken aan een vrijgevochten vrouw die graag de natuur beleeft, een surfer dus, die nieuwsgierig en moedig is en de wereld verkent. Het is geweldig om een ​​muze te kunnen visualiseren en een hele collectie rond een concept te ontwikkelen,

…ik raak snel verdwaald in het ontwerpproces.

Dat is wat ik graag doe.

/

Vind je jezelf terug in de filosofie van een grote keten als H&M? Krijg je er genoeg artistieke vrijheid?

Sinds ik bij H&M begon te werken, heb ik geleerd om op mijn instinct te vertrouwen, terwijl ik tegelijkertijd naar onze klant luister en aan haar behoeften probeer te voldoen. De zoektocht naar een goede balans is niet altijd eenvoudig, maar ik geniet van de uitdaging.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Who else will spend all Sunday daydreaming about the #HMStudio collection?? #HMxME #regram @taliaechecopar @adeolaariyo @lizzyvdligt

Een bericht gedeeld door H&M (@hm) op

Wat zou je nog willen doen in je leven? Droom je ervan ooit een eigen lijn op te starten?

Ik wist van kindsbeen af dat ik iets creatiefs wilde doen met mijn leven. Zo herinner ik me bijvoorbeeld nog mijn eerste schets van een outfit waartoe ik mijn moeder dwong om het te naaien voor mijn eerste schooldag toen ik amper zeven was.

Ik studeerde interieurontwerp en mode gestudeerd in Firenze, Italië, waar ik ook mijn eerste designerbanen had voordat ik terugging naar Zweden, waar ik in 2012 bij H&M werd aangenomen. Het leukste aan werken hier is de open energieke sfeer en het geweldige teamwerk. Het is een plek vol mogelijkheden en het werken voor een grote retailer stelt ons ook in staat om het verschil te maken.

H&M is een werkomgeving gedreven door innovatie en open creatieve geesten.

Ik ben altijd gemotiveerd om onze klanten te verrassen en kleding te ontwerpen die zowel emotioneel, duurzaam als veelzijdig is. Het is op veel manieren een droombaan. Ik heb ook het gevoel dat de duurzaamheidsdoelstellingen waar we H&M zo hard aan werken, ervoor zullen zorgen dat dit ook in de toekomst zo kan blijven.

/

Ga je in de winkel kijken naar je collecties? Welk gevoel geeft dat?

Absoluut! Onder ons hoofdkantoor in Stockholm huist er een groot H&M-filiaal waar ik naartoe ga om aantekeningen te maken van onze klanten. Ik kijk hoe ze op de collectie reageren, en observeer welke stukken ze meteen uit de rekken halen, en welke een pasbeurt nodig hebben om te overtuigen.

Het is geweldig om te zien hoe onze klanten hun outfits op verschillende manieren stijlen, in het echt of op sociale media – dat deel van het werk, wanneer je iemand op straat ziet in een kledingstuk waaraan je hebt gewerkt, en er geweldig uitziet, nou ja, het is zo bevredigend.

Bedankt, Linda! 

Elise Van de Meulebroucke De artikels van >

Rolt uit bed voor runner’s high en soja lattes, herleeft in de zomer, houdt niet van hangovers maar wel van The Cure. Dol op alles wat snel gaat, behalve fastfood. In drie woorden: modegek, marathonzot en newsaholic.

Tags: H&M.