Gisteren vond de Louis Vuitton Cruise 2026-show plaats in het monumentale Palais des Papes in Avignon. Deze voormalige pauselijke residentie uit de 14e eeuw, een van de grootste gotische bouwwerken van Europa, werd voor het eerst in zijn geschiedenis opengesteld voor een modeshow. De binnenplaats, omringd door imposante stenen muren en gotische bogen, vormde een indrukwekkend decor voor een modepresentatie die mode en architectuur in één adem verbond.
Onder leiding van artistiek directeur Nicolas Ghesquière bracht het modehuis een visueel spektakel waarin elementen van ridders en religieuze symboliek een centrale rol speelden. Deze historische elementen werden niet letterlijk gekopieerd, maar opnieuw geïnterpreteerd in moderne, draagbare ontwerpen. Avignon was niet zomaar een mooie locatie, maar ook een plek vol betekenis. Ze riep associaties op met mystiek en geschiedenis – thema’s die terugkwamen in de hele collectie.
Middeleeuwen in metaal en borduurwerk
De kleding die tijdens de show werd getoond, vertoonde duidelijke verwijzingen naar middeleeuwse kledingstukken, maar met een eigentijdse twist. Ghesquière vertaalde elementen als maliënkolders, harnassen en riddermantels naar een moderne garderobe met technisch vernuft. Zilverkleurige jasjes met opstaande kragen, jurken met geborduurde gotische symbolen en capes die deden denken aan vlammen sprongen meteen in het oog.
Sommige modellen droegen gladiatorachtige laarzen met ingelegd spiegelglas, terwijl accessoires zoals de Petite Malle-handtas opnieuw ontworpen werden met hout, metaal en kristallen. De samenwerking met accessoire-ontwerper Thomas Rogers bracht houten tassen, metaalaccenten en verfijnde details die de collectie een vernieuwende uitstraling gaven. Alles was tot in detail doordacht: van de snit tot de stoffen, en van de kleuren (veel zwart, zilver, wijnrood) tot de sieraden.
Het Palais des Papes als catwalk
De locatie droeg in alles bij aan de sfeer. De modellen liepen over een verhoogde catwalk in de Cour d’Honneur, met het paleis zelf als achtergrond. De verlichting accentueerde de bogen en torens van het bouwwerk, waardoor de kledingstukken nog meer tot hun recht kwamen. Op de met rood fluweel beklede tribunes zaten onder anderen Emma Stone, HoYeon, Sophie Turner, Chloë Grace Moretz, Jaden Smith, Shay Mitchell en Brigitte Macron.
Louis Vuitton nam hier letterlijk het midden van het toneel in. De show vond plaats in de Cour d’Honneur van het Palais des Papes, waar elke zomer het bekende Festival d’Avignon plaatsvindt en theatermakers uit de hele wereld samenkomen. Het was geen toevallige locatie: het modehuis kiest al sinds zijn begin bewust voor de verbinding met kunst en cultuur. De Cruise 2026-collectie draaide om de theatrale kracht van kleding – hoe wat je draagt iets kan zeggen over wie je bent, wat je voelt en wat je wilt uitstralen.
Bekijk de Louis Vuitton Cruise 2026-show hier:
Lees ook: Deze ballerina-sneaker van Louis Vuitton verovert het straatbeeld, LV Biker: De nieuwe it-bag van Nicolas Ghesquière, Marie-Stella-Maris opent tweede Belgische winkel in Knokke,