H&M werkt samen met Rokh: “De collectie is vrij radicaal en tegelijk heel draagbaar”
© H&M

H&M werkt samen met Rokh: “De collectie is vrij radicaal en tegelijk heel draagbaar”

Leestijd: 1 min

H&M werkt dit seizoen samen met het relatief onbekende Rokh. Het merk blinkt uit in sterke gedeconstrueerde stuks in mooie materialen. Wij spraken Ann-Sofie Johansson, Head of Design Womenswear en Creative Advisor bij H&M, erover. 

/

Waarom werken jullie samen met Rok Hwang?

“Wat betreft de samenwerkingsstrategie bij H&M, gaan we altijd voor een mix van gevestigde huizen en meer opkomende merken, zodat we ook jong talent kunnen ondersteunen met ons platform. We hadden al een tijd een oog op Rokh; Rok Hwang viel ons in eerste instantie op omdat hij zo’n interessante manier van werken heeft met tailoring. Het is gedeconstrueerd en vrij radicaal in sommige opzichten, maar nog steeds heel draagbaar. We zijn ook erg gecharmeerd door zijn internationale perspectief dat aansluit bij ons internationale klantenbestand: hij komt uit Korea, woonde in de VS en Londen en showt nu catwalkcollecties in Parijs.”

Lees ook: Waarom wit dit voorjaar onmisbaar in je garderobe is.

Wat zijn de sterkste kwaliteiten van Rokh?

“Ik denk dat ik dit hierboven al heb beantwoord, maar ik wil er nog aan toevoegen dat Rokh zo’n sterke eigen stijl heeft die altijd een beetje een edge heeft, met duidelijke codes en details die op een heel coherente manier in de collecties terugkomen. Als designer is hij erg bedreven in deconstructie en zijn ontwerpen zijn altijd veelzijdig: je kan ze op verschillende manieren dragen, zoals bijvoorbeeld de zoom van een jurk loshaken om wat meer huid te laten zien, of een deel van een jas losknopen om het silhouet te veranderen. Ik vind dat personaliseringselement erg interessant, omdat het de klant in staat stelt om het kledingstuk eigen te maken.”

Hoe lang duurt het proces van het kiezen van een ontwerper tot het lanceren van de uiteindelijke collectie?

“Ik heb een droom-wishlist van ontwerpers met wie ik graag zou willen samenwerken, maar bespreek mijn ideeën altijd eerst intern om feedback te krijgen van de verschillende teams en verschillende leeftijdsgroepen voor ik contact opneem met de persoon in kwestie. De tijdlijn per collectie hangt verder af van de ontwerper – meestal zit er tussen het eerste gesprek en het moment dat het product in de winkel ligt ongeveer 18 maanden.”

Lees ook: Neem een kijkje in de kleerkast van Birgit De Jager.

Wie staat er nog op die wishlist?

“Ik kan helaas geen namen noemen, omdat onze samenwerkingen altijd een geheim moeten blijven. Maar ik kan wel zeggen dat we ernaar streven om samen te werken met een reeks ontwerpers uit verschillende delen van de wereld, met verschillende achtergronden en perspectieven. Onze collabs zijn enorm populair bij de klanten en we nemen ze heel serieus – het niveau moét hoog liggen.”

 

Meer weten? Ontdek in ons aprilnummer een interview met designer Rok Hwang. De collectie van H&M x Rokh is vanaf 18 april te koop in geselecteerde H&M-winkels en online.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.