Droom weg bij de mooiste herfst-winter 2023-2024 modecampagnes
© Stella McCartney

Droom weg bij de mooiste herfst-winter 2023-2024 modecampagnes

Leestijd: 4 min

Nu een nieuw modeseizoen nadert, laten we de luchtige zomerjurken bijna voor wat ze zijn om ons te verdiepen in de herfstcollecties. Het is meteen ook het moment waarop de grote modehuizen ons weer weten te verrassen met hun spraakmakend promotiemateriaal, en dit seizoen vormt daarop geen uitzondering. Ontdek hieronder de meest inspirerende modecampagnes van herfst-winter 2023-2024.

/

Stella McCartney

Stella McCartney

De delicate ivoor-, roze- en blauwtinten van de zoutvlakten van de Camargue, in het zuiden van Frankrijk, vormen het decor voor de nieuwe Stella McCartney-campagne herfst-winter 2023-2024. Het gezicht van de beelden, supermodel Kendall Jenner, werd door Harley Wein gefotografeerd te midden van de beroemde witte paarden van deze regio. In de collectie staat de relatie tussen mens en dier centraal, en dat zien we onder andere terug in touwdetails geïnspireerd op teugels, stoffen die materialen van paardendekens herinterpreteren en uiteraard zijn er veel dierenmotieven.

“Ik wist dat de Stella Girl dit seizoen net zoveel van paarden moest houden als ik”, aldus Stella McCartney. “Kendall rijdt net zoals mij al sinds ze klein is en ze heeft haar eigen ranch. Je ziet duidelijk dat ze erg op haar gemak is tussen deze gevoelige wezens, en zij ook bij haar.”

/

Alexander McQueen

Naomi Campbell en Elle Fanning spelen de hoofdrol in de herfst-winter 2023-2024 campagne van Alexander McQueen. De beelden, geschoten door fotograaf Davis Sims, op een witte achtergrond laten de kleding extra voor zich spreken. Uitgesneden details, maxi schoudervullingen, taillebanden en broeken met torenhoge hakken kenmerken de collectie, die door creatief directeur Sara Burton wordt omschreven als een verkenning van schoonheid en kracht met tailoring door middel van snitten, proporties en silhouetten.

De orchidee, de bloem waarop de collectie voor dit seizoen is gebaseerd, neemt een centrale positie in op zowel kleding, sieraden als accessoires.

/

Diesel

Diesel

Geïnspireerd door de boekenserie Waar is Wally? heeft Diesel voor zijn herfst-winter 2023-2024 campagne de stad Breganze, waar het hoofdkantoor van het merk gevestigd is, omgetoverd tot een raadsel dat opgelost moet worden. De eigen personeelsleden zijn de hoofdrolspelers, en als vanzelfsprekend dragen ze de nieuwe herfst-winter 2023-2024 collectie van het merk. Het kleurenpalet van die collectie varieert van bruin tot karamel en bordeauxrood, en we zien veel gedeconstrueerde denim, stoffen met een versleten effect, destroyed knitwear en pop- en raceprints voorbijkomen.

Onze landgenoot en creatief directeur van Diesel Glenn Martens bedacht de campagne, en hij schakelde voor de uitwerking de hulp in van kunstenaar Chris Simmonds en fotograaf Johnny Dufort. Vanaf 8 september kan je op deze website het spel ook daadwerkelijk spelen, waarbij je kans maakt om verschillende prijzen te winnen, waaronder tassen, riemen, petten, brillen, sneakers en meer.

/

7 For All Mankind

Jeansmerk 7 For All Mankind koos Georgia May Jagger uit als het gezicht van hun herfst-winter 2023-2024 campagne, toepasselijk genaamd London Calling. In de collectie krijgen klassieke looks een eigentijdse feel met onverwachte denim shirts met pofmouwen en elegante strikblouses in combinatie met denim en gebreide vesten. Pronkstukken zijn onder andere een leren motorjack en rok in een karamelkleur, rijke fluwelen kostuums in dieprood en jumpsuits die perfect aansluiten bij deze ensembles.

Hoewel de herfstcollectie ook ready-to-wear items omvat, blijft denim centraal staan in de campagne. Dit seizoen met opvallende geborduurde stijlen, evenals combinaties van verschillende wassingen voor een monochrome maar diverse look. “Denim is altijd een essentieel onderdeel geweest van mijn persoonlijke stijl, en het is een eer om het gezicht te zijn van een merk dat individualiteit viert en tegelijkertijd een buitengewone reeks eigentijdse stukken creëert die aansluiten bij de moderne wereldburger”, aldus campagnegezicht Georgia May Jagger.

/

Loewe

Loewe

In de campagnebeelden voor de herfst-winter 2023-2024 collectie van Loewe lijkt het alsof de modellen in een zwevende, dromerige en ongrijpbare werkelijkheid leven. De foto’s zijn van de hand van fotograaf David Sims en focussen op de prints met zachte randen die het merk voor dit seizoen wil pushen.

De vloeiende jurken van duchesse satijn stralen één en al sensualiteit en elegantie uit, terwijl de looks van gerecyclede nappa in pasteltinten doen denken aan de garderobe van Polly Pockets. Qua accessoires zijn het de opvouwbare Puzzle-tas en de ongevoerde Squeeze Bag die in de kijker staan.

/

Prada

Prada

Schoonheid, zorg, liefde. Het zijn de waarden die centraal staan in de herfst-winter 2023-2024 collectie van Prada, en die nu ook terugkomen in de campagnebeelden. Ze komen tot leven door middel van levensgrote bloemen, een schaal die buitenaardse emoties suggereert volgens het persbericht van het Italiaanse modehuis. Deze bloemen gaan een interactie aan met vijf acteurs, allemaal wereldsterren – Benedict Cumberbatch, Hunter Schafer, Kodi Smit-McPhee, Letitia Wright en Li Xian – die Prada’s innige relatie met film moeten weerspiegelen.

Belg Willy Vanderperre legde de beelden vast. In de bijbehorende campagnefilms praat de cast met deze gigantische bloemen op een script dat speciaal is gemaakt door Michael Cunningham – de Pulitzer Prize-winnende auteur van The Hours (1998).

/

Dior

Door het heruitvinden van de originele vormen van de jaren 50-garderobe, is de Dior prêt-à-porter-collectie voor herfst-winter 2023-2024 van Maria Grazia Chiuri meer dan ooit een eerbetoon aan de geschiedenis van het modehuis en Parijse elegantie. Nuances van zwart hebben de overhand in de collectie, maar er duiken ook creaties op die bedrukt zijn met luipaard- en pied-de-poule-motieven, kenmerkend voor het Franse modehuis, het Plan de Paris-motief in grafische beige- en grijstinten, en een overvloed aan bloemendetails.

Een krachtige vrouwelijkheid, zoals we gewoon zijn van creatief directeur Maria Grazia Chiuri, en gefotografeerd door Brigitte Niedermair.

/

Versace

Versace

“Deze campagne viert alles waar ik van hou bij Versace: kracht, tailoring en attitude”, legt Donatella Versace uit in een persbericht “De zwart-witfoto’s versterken de iconische silhoueten van het seizoen, maar het is in de kleurenfoto’s die werden genomen in het hart van Milaan, dat de collectie tot leven komt. Op de set vond ik het geweldig hoe de modellen zich sterk, onafhankelijk en trots voelden, precies zoals je je moet voelen als je Versace draagt.”

De beelden, gemaakt door Mert & Marcus, bevatten zwart-wit studioshots die de collectie benadrukken, en foto’s die zijn geschoten in het historische Versace-huis in Via Gesù 12 in Milaan. De protagonisten van de campagne zijn zowel nieuwe als gevestigde gezichten, allemaal ambassadeurs van Versace, die volgens het persbericht stuk voor stuk het vermogen hebben om elk aspect van zichzelf zonder aarzeling uit te drukken door middel van de kleding uit de herfst-winter 2023-24 collectie.

/

Emporio Armani

In de Emporio Armani herfst-winter 2023-24 campagne voor mannen en vrouwen, gefotografeerd door Gregory Harris, wordt de relatie tussen mensen en steden onder de loep genomen. De nieuwe reclamecampagne speelt zich af in Manhattan en onder meer acteur Nicolas Maupas en modellen Finn Farrell, Jeranimo Van Russell, William Franklyn, Akbar Shamji en Mathieu Simoneau zijn erin te zien.

Ze worden geportretteerd in zeer expressieve situaties, in poses die verder gaan dan de zwaartekracht. “Momenten bevroren in de tijd, die de kijker uitnodigen op een reis die het alledaagse doorbreekt om het buitengewone te omarmen”, aldus het Italiaanse huis.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.