Dior Homme: een decennium Kris Van Assche
© Getty Images

Dior Homme: een decennium Kris Van Assche

Door Emma Verbeke
Leestijd: 1 min

In het donker gehulde figuren, metalen kettingen en pinnen… de voorstelling van de Dior Homme herfst/winter collectie 2017 was allesbehalve traditioneel. De show stond symbool voor het tienjarig imperium van Kris Van Assche als artistiek directeur bij Dior Homme.

De Belgische topontwerper Kris Van Assche, geboren in Londerzeel, is anno 2017 reeds 10 jaar artistiek directeur van het prestigieuze Dior Homme. Contradictie staat centraal in zijn werk voor het modehuis, waarbij hij de strenge, strak afgelijnde maatpakken mixt met elementen uit de tegendraadse straatcultuur.

De voorstelling van de nieuwe herfst/winter collectie stond compleet in het teken van de jongerencultuur en hardcore party scene. “Veel mensen willen modemerken in een hokje duwen. Ofwel ben je een klassiek luxe merk, ofwel een cool modebedrijf. Maar Dior stond altijd al in het teken van contrast. Christian Dior speelde zelf graag met het contrast tussen vrouwelijke vormen en mannelijke stoffen”, vertelt Van Assche.

Kris Van Assche

Imaxtree

Zijn voorganger, Hedi Slimane, zorgde reeds voor enkele fundamentele veranderingen in de mode-industrie en in de manier waarop mannen zich kleden. En ook Van Assche drukt maar al te graag zijn stempel op de mannenmode van nu. “We creëren prachtige op maat gemaakte pakken, geschikt voor zelfs de meest veeleisende zakenman, maar tegelijkertijd maken we ook iets modieus en opvallends. Dat laatste gedeelte maakt de kleding minder klassiek, de luxueuze kant maakt het dan weer meer fashion dan street. Een win-win situatie dus.”

Kris Van Assche

Imaxtree

Volgens Van Assche zijn mannen vandaag steeds meer bezig met mode. Toen hij achttien jaar geleden in de industrie begon, was er veel minder interesse in mannenkledij. De 40-jarige ontwerper vindt trouwens dat Dior geen vast type klant heeft. “Zowel stoere mannen als rapper A$AP Rocky, die momenteel de show steelt in de nieuwste Dior campagne, als stereotype zakenmannen van middelbare leeftijd behoren tot ons cliënteel.”

De komende jaren wil het bekende modehuis een nieuwe uitdaging aangaan door te trachten ook het jonge publiek voor zich te winnen. “Het maatpak is een onmisbaar element in onze collecties. Het is het symbool van Dior en zal dat vermoedelijk ook altijd blijven. Ik hoor wel eens dat maatwerk overbodig is geworden en dat jonge mannen kiezen voor sweaters in plaats van een kostuum. Misschien komt dat omdat we hen niet het juiste soort maatpak aanbieden”, besluit Kris Van Assche.

Bron: The Telegraph, UK.

 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Designer, Dior, Dior Homme, Fashion, Kris Van Assche, Mode.